LIFESTYLE

Mars je planeta spasa, ali put bi mogao biti samoubilačka misija

Avaz.ba

25.9.2017

Mars je već godinama sljedeći veliki cilj svemirskog istraživanja i meta na koju želi kročiti ljudska noga.

NASA planira poslati ljude tamo za 15 do 20 godina, ali oni nisu jedini.

Kina i Rusija također imaju svoje planove, a Elon Musk ima viziju i želi na Marsu izgraditi prvu stalnu ljudsku koloniju u kojoj bi živjelo milion ljudi.

No, ako se nova studija opasnosti zračenja na miševima može prenijeti na ljude, samo putovanje na Mars moglo bi biti puno opasnije za nas nego što se mislilo.

Kako prenosi Science Alert, glavni problem je kozmičko zračenje.

Snažne atomske i subatomske čestice koje izbacuju zvijezde, crne rupe i drugi snažni izvori u svemiru mogu oštetiti DNK, povećati rizik od raka, dovesti do očne mrene, izazvati oštećenja živčanog sustava i povećati rizik za bolesti krvnog sistema.

Naučnici znaju da su astronauti u svemiru izloženi puno većem zračenju, no i na postaji ih štiti Zemlja.

Putovanje prema Marsu postaje sasvim druga priča gdje su potpuno izloženi, a osim toga, Crveni planet ostao je bez svog magnetskog polja prije nekoliko milijardi godina te bi na površini planeta bili izloženi zračenjima.

Frank Cucinotta i Eliedonna Cacao sa Univerzitetu Nevade istražili su prethodne četiri studije i uz proučavanje učinaka direktnog udara kozmičkih zraka na stanice, proučavali su i sekundarne posljedice.

Otkrili su tako da je rizik od raka u dubokom svemiru dvostruko viši od ranijih procjena - barem kod miševa.

Misle da je razlog zbog toga način na koji se oštećena DNK širi tijelom.

Naime, stanica može drugim stanicama dati hemijski signal nakon udara kozmičkih zraka, što bi moglo potaknuti i obližnje zdrave stanice na mutaciju i upravo je taj domino efekt problem koji se ranije nije proučavao.

Naučnici upozoravaju i kako postoje značajne razlike između širenja raka kod miševa i ljudi i te bi razlike mogle limitirati primjenjivost njihovih prognoza, zbog čega su potrebne nove studije prije tih dugoročnih svemirskih misija.

No, svemirske agencije i privatne kompanije svjesne su ovog potencijalnog rizika i rade na novim načinima zaštite od svemirskog zračenja. Izraelska firma radi na oklopu koji bi apsorbirao zračenje, a naučnici predlažu i lansiranje satelita koji bi mogao služiti kao umjetni magnetni štit oko Marsa.