AUTO-MOTO

Male tajne velikih majstora: Izvršite pregled auta odmah, može vam spasiti život

Avaz.ba

20.7.2017

Stanje ovjesa automobila drastično utječe na zaustavni put. Nažalost, neiskusniji vozači ne osjećaju da im se auto ljulja, suviše naginje, da ne drži putanju kako treba u zavoju, a neki čak ignoriraju i lupanje i uopće ne primjećuju da se auto teže zaustavlja

Oni, pak, iskusniji svjesni su da nešto ne štima, ali često otežu s odlaskom na servis. Jer, svaki kvar ili neispravnost, ako baš ne uzrokuje prestanak kretanja i zvanje vučne službe, one neodgovorne vozače ne spriječava u daljnjoj vožnji.

Ovjes pati na rupama i svakih nekoliko godina treba mu osvježavanje. Amortizeri se moraju zamijeniti po potrebi, a to se dogodi kada se istroše njihovi pokretni dijelovi, načme li ih korozija, ili ako im popuste prihvati koji često sadrže gumene blokove (tzv. selene).

Amortizeri mogu biti plinski ili hidraulični, a problem nastaje kada se uslijed trenja i trošenja poveća zračnost klipa. Na njemu su ventili koji imaju određenu propusnost, odnosno omogućuju određeni protok medija. Ukoliko se istroše, amortizer gubi svoja svojstva i prestane kontrolirati oprugu, a tada počinju problemi u vožnji.   

Prigušni blokovi, odnosno seleni rijetko izdrže dulje od 10 godina i najbolje ih je zamijeniti u kompletu. 

Nešto veći trošak očekuje vozače čiji automobili imaju većinom aluminijska ramena i spone ovjesa pa je predviđena zamjena kompletnih setova ovjesa. 

S obzirom na to da je ta pojava vrlo raširena na modernim autima, cijene takvih setova vrlo su pristupačne jer se masovno proizvode. Pozitivno je i to što će se zamor materijala puno ranije javiti na aluminijskom nego na čeličnom ili gusanom dijelu pa se izmjenom seta vilica i spona izbjegavaju mogući problemi, skraćuje vrijeme izmjene i pojednostavljuje postupak jer ne treba montirati i demontirati selene prešom.

Odabir amortizera, odnosno proizvođača amortizera manje je važan od same činjenice da amortizere valja redovno mijenjati. 

S obzirom na cijenu, ako radite prosječnu kilometražu od oko 25.000 godišnje i normalni ste korisnik prosječnog automobila Golf/Punto/Astra (ili slično), jednom u pet godina bit će neki realni prosjek izmjene. Najbolji dio je originalni dio, ili, pak, dio nekog renomiranog proizvođača - dakle pravilo koje vrijedi i kod svih ostalih autodijelova. Dobro je zamijeniti i opruge na modelima koji imaju tu manu da im opruge pucaju zbog zamora materijala. 

Jasno, na to će vas svaki savjesni serviser upozoriti.