AUTO-MOTO

Fabrika KIA-e u Žilini: Savršeni svijet ljudi i robota

"Dnevni avaz" u posjeti

M. T.

16.2.2017

 

Realno, to je zabit koju ne vrijedi naročito spominjati. Nekakav bućkuriš komunističke ostavštine i stidljivih pokušaja savremenog, no, kada se sve nabaca na istu gomilu, to je koktel koji ne izaziva nikakve posebne osjećaje. Najljepši koji se kod Bosanca i Hercegovca veže uz ovo mjesto je ona čuvena raketa koju je na putu za plasman na Svjetsko prvenstvo 2014. ispalio Izet Hajrović i donio nam zlata vrijednu pobjedu. Ispostavilo se, za prvi odlazak na Mundijal. 

I tako, možemo mi o Žilini pričati šta hoćemo, no, u ovom gradu smještena je žila kucavica evropskog ogranka KIA-e, fabrika iz koje godišnje izađe oko 350.000 primjeraka modela cee'd, Venga i Sportage i preko 600.000 motora koji se distrubuiraju u 95 zemalja svijeta. Made in Slovakia, kao što stoji i na automobilima Volkswagena, Peugeota, a uskoro i Jaguara.

Ljudi su, jednostavno, ušli u Evropsku uniju i tako postali mamac za evropske i vanevropske proizvođače koji su tražili pogodne lokacije za modernu, ali i jeftinu proizvodnju automobila. Mogla je to biti Poljska, mogla je i Češka, u kojoj je KIA-in bratski brend Hyundai, no, Žilinu je KIA izabrala jer se u ovoj regiji u doba komunizma pravilo svašta nešto što ide na četiri ili više točkova, pa eto, ljudi imaju nekakvu tradiciju. Država je KIA-i obećala brda i doline, no, od plana o izgradnji autoputeva, željeznica..., do danas je, tipično za istočnoevropske zemlje, malo šta ispoštovano. No, fabrika smještena na površini na koju može stati 18 fudbalskih igrališta, od 2005. godine radi punom parom.

Samo sa šljemom

Ulazak u fabriku je poput ulaska u Pentagon. Dakle, mora se dati serijski broj fotoaparata, potvrditi da se ničim drugim neće niti slikati niti snimati, te se naoružati opremom u kojoj su zaštitne naočale, prsluk i šljem. Ipak, ne radi se o cipelama, već automobilima, u čijoj proizvodnji se koriste najmoćnije mašine današnjice, većinom Hyundaijeve.

Proces kreće od dijela u kojem se uz pomoć robota i teških mašina režu karoserijski dijelovi. Čvrsti čelik evropskog i korejskog porijekla se oblikuje i reže, nakon čega radnici vrše inspekciju obavljenog posla. Dijelovi za pet različitih automobila (tri karoserijske verzije cee'da, Venga i Sportage), potom se pedantno redaju u skladište i prebacuju u sljedeći odjel, sklapanje karoserije. Tu 360 robota radi na formiranju tijela vozila, a proces se, i pored činjenice da se radi o različitim modelima, odvija na istoj traci. Roboti „znaju“ kojim redom dolazi koji model i šta mu treba raditi. Na licu mjesta, djeluje nevjerovatno usklađeno, uigrano i teško za objasniti. Savršen sklad ljudi i robota u kojem jedni nadopunjuju druge.

Vozilo po minuti

Da li je sve u redu, provjerava se inspekcijom uposlenika, ali i u posebnoj prostoriji u kojoj nasumično odabrana vozila sa trake prolaze kroz mjerenja više od 1.200 parametara, koja vrše roboti. Ako nešto nije u redu, popravlja se. Manji defekt direktno na traci, a veći, uz izvlačenje „školjke“ iz procesa.

Nakon toga, sklopljene „školjke“ idu na farbanje u „paint shop“, u koji se, zbog higijenske osjetljivosti procesa, ne može ući. Potom, sklopljene karoserije se postavljaju na podvozje. I uskoro, eto ga – svake minute, jedno novo vozilo je spremno za testiranje na stazi. Baš svako, što je savršen temelj za čuvenu sedmogodišnju garanciju koju KIA nudi za svoje automobile.

Posjeta završava, naravno, u menzi, u kojem se služe jela restoranskog kvaliteta, kafom s aparata od 30 centi i cigaretom, ali samo u posebno određenom prostoru. I dok sumiramo utiske, smjena završava.

Hiljade radnika idu ka svojim automobilima i desetinama autobusa koji ih razvoze o čitavoj regiji. Južnokorejanci ništa ne prepuštaju slučaju. Uz ovakvu organizaciju i tako savršen i sofisticiran proces proizvodnje, nije ni čudo da se KIA-e odavno plaše i najjači.

 

Žene najbolje za kontrolu kvaliteta

Oko 20 posto uposlenika u fabrici u žene. Kako nam je rekao naš domaćin, većinom su angažovane na manje teškim poslovima, dok su njihove oči i ruke naročito tražene u segmentu kontrole kvaliteta. Malo kroz smijeh, malo ozbiljno, rekao nam je da su pri pregledu vozila žene dosta osjetljivije od muškaraca i da lakše uočavaju nedostatke.

Slovačka svjetski lider

Ko bi rekao, ali to je istina – Slovačka je svjetski lider u proizvodnji automobila po broju stanovnika. Na 1.000 Slovaka, u ovoj zemlji se godišnje proizvede 190 vozila marki KIA, Volkswagen, kao i PSA grupacije. Slijedi Češka sa 118 vozila.

Bolnice, škole, parkovi...

Osim toga što je uposlila 3.800 ljudi koji u prosjeku rade za bruto plaću od 1.300 eura (oko 2.500 KM), KIA je na mnogo ostalih načina obogatila cijelu regiju, demonstrirajući visok stepen društvene odgovornosti. Između ostalog, invesitiraju u bolnice, škole, učestvuju u obrazovanju učenika i studenata, plaćaju izgradnju biciklističkih staza, sponzoriraju sportske i kulturne događaje, grade parkove..., sve ono što kod nas ne radi – niko 

Jedan smrtni slučaj i jedna amputacija

Vidjevši kompletan proizvodni proces u kojem pored ljudi i robota učestvuju i teške mašine, morali smo domaćinima postaviti neminovno pitanje – koliko je do sada bilo nesretnih slučajeva s težim posljedicama? Odgovor je glasio – jedan, koji je rezultirao gubitkom života, ali ne u KIA-inom, već u pogonu kompanije Mobis smještenom u krugu fabrike, a u kojem se proizvode kontrole ploče za KIA-ine modele. Strašno, ali radnika je pritisnula teška presa, a uzrok je u ljudskom faktoru.

U samoj KIA-inoj fabrici, jedan radnik na presi je svojom greškom izgubio ruku, no, nakon što mu je kompanija platila izradu moderne proteze i omogućila mu uvjete da nastavi raditi, svojevoljno se vratio na posao.

 

Fabrika u brojkama

3,5

kilometara svaki proizvedeni automobil pređe na testnoj stazi, na kojoj se provjeravaju sve njegove funkcije

450

robota u pogonu

1.354

eura prosječna plaća radnika

339.500

proizvedenih automobila prošle godine

1,7

milijardi eura investirano je u fabriku

612.900

proizvedenih motora u 2016. godini

20

sati otprilike traje proizvodnja jednog vozila, od uzimanja prvih karoserijskih dijelova, pa do gotovog proizvoda na kraju trake

2

miliona proizvedenih automobila je jubilej koji je proslavljen u aprilu 2015. godine