SVAKODNEVNICA

Mala škola kod kuće: A B C i još mnogo više

Ili: lako je učiti s mamom

Bebeimame.ba

13.2.2017

Upravo je zadivljujuće koliko lako djeca nauče govoriti: Već su dvogodišnjaci pravi brbljivci. Tro i četverogodišnjaci obožavaju kad im mama recituje vesele rime ili izmišlja male priče. Naše vas igre vode u zemlju ABC i treniraju razumijevanje slova i govora.

Tašna koja priča

Izrežite 20 karata od bijelog kartona i na svaku kartu nacrtajte neki motiv.

Primjer: Lopta, medo, cvijet, sunce, itd.

Karte stavite u staru tašnicu ili neseser. Vaše dijete smije svaki put izvući samo jednu kartu. A vi mu ispričatje malu priču u vezi sa motivom na karti.

* Ovo je igra za djecu od dvije godine pa naviše.

Gdje je dućan?

Pomozite svom djetetu da zapamti simbole i slike određenih marki automobila ili nekih trgovina. Prilikom šetnje gradom ponudite mu igre otkrivanja: Koji je ono automobil što stoji na parkingu? Ili, na drugom mjestu: U ovoj ulici ima isti supermarket kao u našem komšiluku. Možeš li ga naći?

* Od dvije godine pa naviše.

Čitamo slike

Nabavite slikovnice ili dječije časopise u kojima su neki pojmovi zamijenjeni slikama. I najmanja djeca su ponosna što slike mogu “čitati” s vama. Ako nemate knjigu, možete i sami u teku napisati priču i umetnuti slike.

* Od dvije godine pa naviše.

Idem u kupovinu

Na stolu stoje različiti predmeti iz kuhinje. Oni su odlični za igru kupovine. – Htjela bih kupiti jednu tavu i jedan lonac. Tako dijete obogaćuje svoj rječnik i vježba komunikaciju. U drgoj prilici kupuju se neki drugi predmeti.

* Od tri godine pa naviše.

Halo, ko je tamo

Igrajte se telefona. Dijete sjedi pred zavjesom, a vi iza nje.  “Cincili-mincili!” – “Molim, ko je tamo?” – Ja sam maca i htjela bih razgovarati s mišem. – Nažalost, on nije kod kuće.” – “Hvala, nazvat ću kasnije!”

Tako dijete uči kako se vodi telefonski razgovor.

* Od treće godine pa naviše.

Snijeg i brijeg

Nacrtajte na različite kartice riječi koje se rimuju, naprimjer snijeg – brijeg, tašna – mašna. Vaše dijete uzima jednu kartu i kaže šta na njoj stoji. Zatim traži riječ koja se rimuje sa nazivom pojma na izvučenoj kartici.

* Od četvrte godine pa naviše

Priče bez kraja

Pričajte svom djetetu priče bez kraja:

Kašika, viljuška, nož.

Ide brzi voz.

U vozu se voze

Kašika, viljuška, nož.

Ide brzi…

* Za djecu od pete godine.

Pišem pismo

Djeca vole pisati pisma, mada još ne znaju pisati slova. Ali zato im dajte da nešto nacrtaju, stave u kovertu i uveče stave pod jastuk. Naravno, ujutro će pod jastukom naći mamin odgovor na pismo: Nekoliko redova koje će mama pročitati svom djetetu.

* Za djecu od pete godine pa naviše.

Šta oni mogu

Od druge godine mogu napraviti rečenicu od dvije riječi, a znaju već oko 50 riječi.
Od treće godine raspolažu sa oko 2 000 pojmova, ali upotrebljavaju oko 500 riječi. Počinje serija pitanja za mamu i tatu od kojih će ih koju godinu kasnije boljeti glava.
Od četvrte godine stvaraju rečenice sa šest do osam riječi. Vole vesele pjesmice i izmišljene nevjerovatne priče.
Od pete godine uglavnom su već savladala gramatiku, mada im se dešava da kažu “posjeo” umjesto “posijao”.

Kako slova ulaze u malu glavu

Još prije nego što dijete sazna šta su slova, ono prepoznaje simbole i slike kao prethodnike slova – marke automobila, simbole supermarketa. U četvrtoj godini shvata odnos slova i izgovorenih riječi.

Dječaci i djevojčice s kojima se mnogo priča i kojima se mnogo čita sposobna su za to vrlo rano. Kad djeca počinju shvatati rime i zvuk jezika, stručnjaci kažu da se kod njih razvila i fonološka svijest. Neka djeca su za to sposobna već sa tri godine.