Pod visokim pokroviteljstvom predsjednika Italije Sergia Mattarelle, a u organizaciji Ministarstva vanjskih poslova u suradnji sa Italijanskim institutom za međunarodne političke studije, u Rimu je se od 1. do 3. decembra održava samit “Mediteranski dijalog”.
Na skupu su učestvuju predstavnici iz 55 zemalja, visoki predstavnici država, utjecajni ljudi iz biznisa, politike, kulture i nevladinih organizacija, među kojima i američki državni sekretar John Kerry i ruski šef diplomatije Sergej Lavrov koji su se i susreli na marginama ovog skupa.
Tokom samita se susreli se Lavrov i Karry
Svoje stavove i poruke na «Mediteranskom dijalogu» iznio je i muftija ljubljanski prof. dr. Nedžad Grabus koji je govorio na panelu “Prevazilaženje sektaštva: definiranje religijske netrpeljivosti”.
Panel je moderirao Luigi Narbone, direktor za Bliskoistočni program, Instituta za evropske studije, Italija. Na panelu su govorili i šef katedre za Mediteranske studije na Institutu evropskih studija profesor Oliver Roy i Petar Mandaville iz ministarstva Sjedinjenih američkih država, odjel Religija i globalni odnosi. Analizirani su suvremeni odnosi, poteškoće, problemi i izazovi u razumijevanju globalnih pitanja i uloge religije društvenim procesima u Mediteranskoj regiji.
Muftija Nedžad Grabus govorio je o problemu nepostojanja zajedničkog pamćenja i muslimanskog narativa u širem evropskom kontekstu. Kazao je da povezujući elementi postoje u jugoistočnoj Evropi, u zemljama u kojima je islam prisutan s višestoljetnim naslijeđem, ali taj problem je jedan od uzroka nepostojanja pripadnosti i problema identiteta kod značajnog procenta muslimana u Zapadnoj Evropi.
Uslijed toga veliki broj muslimana u Evropi ima problem sa samopercepcijom, te posljedično samoizolacijom u društvu. Situaciju usložnjava činjenica da se u službenom obrazovnom sistemu i općenito u evropskom preovlađujućem mišljenu muslimane predstavlja kao “druge” i strance.
Muslimanski identitet postao je dominirajući element u definiranju stranaca muslimana bez obzira na njihovo etničko, nacionalno ili jezičko porijeklo. To otvara prostor radikalnim i ekstremnim elementima koji svojim propagandnim programima manipuliraju značajnim brojem mladih osoba, muslimana, koji su u “identitetskom” vakuumu uslijed neadekvatnoga obrazovanja i umanjenih mogućnosti integriranja u glavne tokove društva.
Nužno je, kazao je muftija Grabus, razvijati svijest o muslimanskom evropskom naslijeđu i kulturi koje je duboko ukorijenjeno u različitim državama širom kontinenta. Potrebno je snažiti organizacione i kadrovske kapacitete koji će biti sposobni teorijski i praktično preuzeti odgovornost u tumačenju vjere i odlučno odbaciti nazadne i retrogradne prakse koje slabe muslimanski civilizacijski svjetopogled.
Sa samita u Italiji
Poštivanje različitosti i sloboda izbora vjere je suštinska odlika islama. Dodatni problem je nepostojanje službenih obrazovnih institucija u evropskom kontekstu na kojima se može dobiti i postići temeljito obrazovanje, usvojiti analitičko-kritičko mišljenje koje će znati razlikovati između suštinskih poruka, učenja i povijesno nametnutih tumačenja i obrazaca razumijevanja vjere.
Od paradigme mirnoga razumijevanje vjere Muhammeda Alija koji je odbio, zaradi pogleda na islam, ići u rat u proteklim godinama prošli smo kroz iskustvo da zabrinjavajući procent konvertita iz Evrope ratuje u Siriji i Iraku. Muftija Grabus se referirao na stavove profesora Olivera Roya da «službene džamije nisu bila mjesta radikalizacije mladih ljudi».
Većina su imali neformalno obrazovanje o islamu i bili su, uglavnom, radikalizirani putem interneta.
Muftija Grabus je naglasio kako je Fakultet islamskih nauka u Sarajevu izvanredna obrazovna ustanova koja kombinira tradicionalni sistem i savremeno razumijevanje i tumačenje islama koje osigurava dugoročno vjersku stabilnost u široj regiji.
Pohvala Fakultetu islamskih nauka
Profesor Oliver Roy je veoma pohvalno govorio o FIN-u u Sarajevu, kao ustanovi na kojoj se stiče obrazovanje koje je u skladu sa evropskim vrijednostima. Naglasio je da u većini evropskih zemalja danas žive muslimani koji pripadaju srednjoj društvenoj klasi, koji imaju iste želje i težnje kao i svi drugi građani. Smatra da je potrebno dozvoliti da se islam razvija kao normalna, “vidljiva” religija u Evropi, što je preduvjet da ne bude marginaliziran u društvu, ako bude marginaliziran u tom slučajni radikalni elementi bi manipulirali s islamom.