BIH

Alarmantno: Građani već uveliko udišu otrove, šta će tek biti kad nastupe minusi

Predviđa se prekomjerno zagađenje zraka u bh. gradovima

E. D. A.

26.10.2016

Kraj svake godine, pa i ove, donosi enormno zagađenje zraka u nekoliko gradova Bosne i Hercegovine. Beskonačne kolone automobila, individualna ložišta i industrijski kompleksi emitiraju štetne čestice koje se direktno odražavaju na zdravlje stanovništva. 

Akutne infekcije gornjih dišnih puteva usko su povezane s enormnim zagađenjem zraka u jesenjim i zimskim mjesecima. A stručnjaci smatraju da je samo dugoročnim mjerama moguće osigurati zdravo životno okruženje. No, da ćemo na takvo nešto još čekati, govore najsvježiji primjeri iz Tuzle i Zenice, u kojima su već ovih oktobarskih dana zabilježene granične ili prekogranične vrijednosti zagađenja zraka.

Kritično razdoblje

- Ako ćemo se rukovoditi pokazateljima iz prošle godine, onda najkritičnije razdoblje možemo očekivati u drugoj polovini decembra te u januaru i februaru naredne godine. Tada dolazi do pada temperatura i događaju se tzv. incidentne situacije – kaže Goran Mišić, pomoćnik ministra za zaštitu okoliša i prirode u Ministarstvu prostornog uređenja i zaštite okoliša TK. 

Proteklih godina vođena je žestoka debata o tome ko su najveći zagađivači na području TK. Jesu li to individualna ložišta ili veliki industrijski kompleksi... Mišić pojašnjava da u TK postoje tri grupe velikih zagađivača. 

- Prva su vozila, jer ih imamo oko 120.000 registriranih. Potom slijede industrijski zagađivači i na koncu individualna ložišta. Prve i druge zagađivače imamo cijele godine, a ljeti, recimo, nemamo problema sa zagađenjem zraka. No, u zimskim danima, kada padnu temperature, imamo brojna individualna ložišta čiji se utjecaji negativno odražavaju na kvalitet zraka u Tuzli i TK – ističe Mišić. 

Redovna prekoračenja

Dok se kvalitet zraka u Tuzli drži oko graničnih vrijednosti, u Zenici je u oktobru ubilježeno čak sedam prekoračenja koncentracija štetnih materija u zraku. Prema riječima Raifa Seferovića, direktora Metalurškog instituta “Kemal Kapetanović” u Zenici, prekoračenja su zabilježena na mjernom mjestu Institut. Prekoračenja na tom lokalitetu redovna su u hladnijim dijelovima godine. 

- Od početka oktobra na mjernom mjestu Institut bilo je sedam prekoračenja visoke dnevne vrijednosti koja iznosi 125 mikrograma sumpordioksida po kubnom metru zraka - pojašnjava Seferović.

zagadjivaci

Ističe da je situacija na mjernom mjestu Crkvice nešto povoljnija, gdje je broj prekoračenja sumpordioksida manji i zabilježen je svega četiri dana.

- Satne koncentracije na automatskim mjernim stanicama dostizale su i 350 mikrograma po metru kubnom. Navedeni pokazatelji govore o prekomjernom zagađenju zraka u gradu - kaže Seferović.

Plinska goriva

Najveći izvor zagađenja u Zenici, smatraju u Institutu, jesu ogroman broj izvora zagađivanja, i to industrijski, male gradske kotlovnice, kućna ložišta i saobraćaj u kotlini dubokoj 600 metara sa slabim provjetravanjem i pojavom inverznih slojeva atmosfere.

Prema riječima Samira Lemeša iz Udruženja građana "Eko forum Zenica", stanje zagađenosti zraka u Zenici tokom predstojeće zime neće biti ništa bolje nego lani.

- Više je razloga što će zrak i dalje biti zagađen. Projekti u “Arcelor Mittalu” nisu završeni, nije se išta radilo na saobraćaju. Nisu poduzete mjere na rješenju problema grijanja - smatra Lemeš.

Martin Tais, ekspert za kvalitet zraka i klimatske pojave, kazao je da, koliko god da je teška trenutna situacija, Sarajevo mnogo čini na tome da se stanje popravi. No, navodi da i građani moraju uraditi svoj dio posla.

- Ono što građani mogu uraditi jeste sljedeće: kada vam komšija krene na posao, vi krenete s njim kako ne biste koristili dva automobila. Potrebno je prijeći na plinska goriva, a grijanje na ugalj svesti na minimum. Iako je to proces, potrebno je raditi na tome – pojasnio je Tais.