VIJESTI

INTERVIEW20 ISMIR JUSKO: Ja sam servis građanima BiH i želim da radim u njihovu korist

Ministar prometa i komunikacija BiH

Redakcija

29.7.2016

U vanrednom izdanju emisije INTERVIEW20 u programu BHT1 u gost je bio ministar prometa i komunikacija BiH, Ismir Jusko.

U otvorenom razgovoru sa Sanelom Prašović Gadžo na samom početku emisije ministar prometa i komunikacija BiH Ismir Jusko prokomentirao je izjave u javnosti kako je za dva mjeseca svog mandata prokrenuo sve procese u ovom državnom ministarstvu:

"Sasvim je normalno kada počnete raditi na nekom novom radnom mjestu pa taman to bila zelenara, trebalo bi makar 20 dana da uđete u posao, da se upoznate sa procedurama na tom radnom mjestu, da se upoznate sa svojim radnim kolegama, s tim čime se bavi ta organizacija ili institucija, ja za to nisam imao vremena ni 15 minuta. Doslovno, po svom imenovanju sat vremena nakon toga dobio sam poziv od predsjedavajućeg Vijeća ministara Denisa Zvizdića koji me upoznao sa Vijećem ministara i poslovnim zadacima koji su ispred mene u ovom ministarstvu. Prvo što je rekao da je neophodno da se što prije napravi transportna strategija u BiH, jer to je uslov da bi oko 130 miliona eura namijenjenih za tranasportnu infrastrukturu ostalo u BiH. Zamislite, kada dođete u situaciju da imte 45 dana da sa svojim saradnicima napravite dokument koji do tada nikad nije bio napravljen, a njegova bitnost i važnost je strateška. U narednih 45 dana sa svojim kolegama i svima koji su bili uključeni u projekt uspjeli smo napraviti transportnu strategiju, koja je sad ključni dokument da bi iz njega izvlačili projekte i aplicirali za sredstava Evropske komisije. Dosta posla protekla 2 mjeseca, ali imamo dinamiku koja je zadovoljavajuća", rekao je Jusko.

O tome na koji način će biti raspoređeno 130 miliona eura od Evropske komisije i šta to znači za Bosnu i Hercegovinu, ministar Jusko je kazao:

"Sredstva su namijenja za 4 projekta. Prvi projekt je Luka u Brčkom, drugi Zenica sjever, treći dio rute Doboj - Banja Luka i četvrti Mostar Jug - Počitelj - Buna. To su sredstva za koja se apliciralo i onda će biti usmjerena prema tim projektima. Već u narednom kvartalu ta sredstva bi bila operativna, međutim treba istaći sredstva od Evropske komisije nisu dovoljna kako bi mi dinamiku razvoja infrastrukturalne mreže kada je u pitanju transport na području čitave BiH išao onom dinamikom kakvom mi želimo da ide. Mi ćemo opet aplicirati za sredstva vjerovatno u jesen, možemo opet aplicirati, a izgubili bismo to, ne bismo mogli aplicirati da nemamo strategiju, ali se opet vraćam na to da u strategiji su određeni prioriteti. Evropska komisija naravno potencira koridor 5c i htio bih reći da koridor 5C nije samo koridor koji prolazi kroz BiH, to je koridor koji ide od Budimpeštu do Ploča i da Evropska komisija forsira one projekte koji će biti predmet transporta inostrane robe, međutim za nas je bitno da i one priključne infrastrukturalne ceste budu ipak finansirane i da mi imamo konekciju naših većih gradova koridoru 5c. Ova sredstva će biti prilika da se zaposle i novi ljudi", rekao je Jusko.

Također, Jusko je govorio o tome kako Evropska komisija vidi BiH, i to da entiteti ne mogu aplicirati niti povlačiti bilo što, jer oni samo državu prepoznaju:

"Dosta često se postavlja to pitanje ako neki entitet ne prihvati državnu strategiju da li oni mogu aplicirati. Apsolutno nemaju nikakve šanse da apliciraju prema Evropskoj komisiji. Evropska komisija jedino priznaje državnu strategiju, jedino razgovara sa državnim ministrom. Ja ne smatram da državni ministar ima ekskluzivno pravo da odlučuje apsolutno o svemu,  mi ovdje radimo kao jedan tim, zbog toga upravo postoji ova strategija koja je donesena i koja je produkt timskog rada i na kraju krajeva apliciranje za sve ostale projekte biće na isti način kao što smo pravili strategiju. Sjest ćemo sa predstavnicima entitetskih vlasti i predstavnicima distrikta Brčko i opet ćemo odrediti prioritete. Želja  namjera nam je da pokažemo da zajedničkim radom možemo dosta toga napraviti. Pitajte bilo kojeg čovjeka da li želi da ima dobre ceste, autoputeve i mislim da nema potrebe da politika uništava dobre namjere, da nas sputava, da nas koči. Ova nam strategija daje mogućnost da u narednih 15 godina progresivno se krećemo naprijed. Ja nisam predstavnik niti jednog entiteta, ja sam predstavnik svih građana BiH i tako ću se ponašati do zadnjeg dana svog mandata", kazao je Jusko.

Neizostavna tema je i Zakon o RTV taksi i digitalizaciji. Ministar Jusko je otvoreno rekao da je razočaran što Zakon o RTV servisu, odnosno taksi nije prošao prije nekoliko dana na Parlamentu BiH.

"Da budem iskren jesam i znam koliko se radilo na tom zakonu i znam koliko su radili predlagači i ljudi iz ovog ministarstva, svima nam je bilo u interesu da problem donošenja zakona napokon bude riješen. Ja sam to već nekoliko puta rekao da je stari zakon donešen 2005. godine i da se pokazao dosta maljavim, bilo je i vrijeme da napokon zakonski riješimo taj problem, ljudi često pitaju da li postoji mogućnost da prebacimo neka sredstva na BHRT sa one ili sa ove strane, to je samo gašenje požara. Jedini način da se riješi problem BHRT-a i generalno javnih servisa je zakon. Ja mislim da ovdje nije završena stvar. Mi smo već imali prilike da razgovaramo sa nekima od predlagača ovog zakona i znam da su i oni stava da se nastavi raditi, zadnji prijedlog bio je da to bude 33, 33, 33, mislim da smo bili na pragu donošenja rješenja i mislim da stvar nije gotova i da će se nastaviti raditi po pitanju ovog zakona i vjerujem da će se u drugom krugu naći rješenje sa kojima ćemo svi biti zadovoljni i da se više ne bavimo ovim problemom da se bavimo unapređenjem generalno svih onih stvari koji su vezani za javne servise  a ne da se bavimo time kako ćemo naplaćivati taksu", rekao je Jusko.

Na pitanje koliko ga frustrira taj problem da određene političke opcije prisutne u Parlamentu BiH ne prepoznaju važnost opstanka javnog servisa, Jusko je kazao:

"Frustriraju me isto kao što frustrira veliki broj građana u Bosni i Hercegovini, ne možete ostati ravnodušni kada ste na pragu da rješavate puno veće probleme, vraćate se i rješavate neke stvari koje bi u principu trebalo da budu normalno završene. Ali po prirodi sam osoba koja ne želi da troši energiju na negativne stvari, uvijek razmišljam pozitivno, ja vjerujem da će naredna prilika kada budemo usvajali ovaj zakon ipak biti na tom nivou da će sve politike biti zadovoljne, da ćemo napokon imati zakon sa kojim će svi biti sretni".

Ministar Jusko rekao je da će 67 osoba otići na edukaciju za kontrolere letenja kako bi BiH za dvije godine počela kontrolirati nebo i zaraditi milionski iznos za BiH.

"Moj stav je da je veliki luksuz novce koji pripadaju BiH, koje stoje oko nas, a dolaze iz ovog ministarstva prepuštati tek tako da odlaze u nepovrat. Ja sam u prvih 15 dana svog mandata razgovarao sa direktorom BHANSA-e po tom pitanju i zajednički smo došli do zaključka da je uzrok zbog čega mi ne možemo kontrolisati naše nebo zbog toga što nemamo educiran kadar, odnosno 67 naših aplikanata koji su prošli sve konkursne procedure nije otišlo na edukaciju da bi vršili kontrolu neba iznad 10.000 metara. I mi smo to završili u roku od 10 dana.  Zašto bi mi davali bilo kom drugom 28 miliona naših para zbog toga što naših 67 ljudi nije otišlo na edukaciju i nemamo educirane ljude da kontrolišemo naše nebo. Oni odlaze na edukaciju, biće tu do 2019. godine, radi se o izuzetno zahtjevnoj obuci. Nakon 2019. godine ja očekujem da ćemo mi imati potpunu kontrolu našeg neba", rekao je Jusko.

Značaj  izgradnje mosta Svilaj, kao i paralelna gradnja mosta Gradiška, bila je također jedna od tema emisije.

"Šest godina se čekalo na Svilaj. Mi smo u roku od mjesec dana i moram biti iskren i reći da sam izuzetno sretan sa ekipom kojom radim, koji su stvarno shvatili da imamo priliku napraviti sjajne stvari. Za mjesec dana smo prikupili svu dokomentaciju, kontaktirali smo hrvatsko ministarstvo prometa i dogovorili smo da to potpišemo u Neumu. Imao sam priliku prije toga da razgovaramo sa hrvatskim ministrom Butkovićem, ne samo o Svilaju već i o drugim projektima, ali ipak most na Savi kod Svilaja je jedan od najvećih  infrastrukturnih projekata na koridoru 5c zbog toga što spaja dvije zemlje. Već u prvoj sedmici septembra će biti zakopan kamen temeljac. I Gradiška je izuzetno bitan most, svi su mostovi bitni, oni su tu da spajaju, a ne da razdvajaju. Mi imamo odvojena sredstva za Gradišku. Sada su u pitanju administrativne stvari koje smo imali i kada je u pitanju Svilaj i na njima isto radimo. U interesu nam je da i jedan i drugi most počnu sa gradnjom u toku ove godine, ne želimo da nam propadnu sredstva koja već imamo na računu", rekao je Jusko.

Na upit o Pelješkom mostu, te da li je Hrvatska strana ispoštovala sve što je  bosanskohercegovačka strana tražila, Jusko je rekao:

"U prvih mjesec dana svog mandata tražio sam da mi se dostavi sva dokumentacija koja je vezana za  Pelješki most i bio sam iznenađen kada sam saznao da nemamo tehničke specifikacije. Nije postojala dokumentacija ni pisani trag vezan za te susrete. Prije nego što smo otišli u Neum da potpišemo da ćemo početi gradnju mosta na Savi kod Svilaja zamolio sam hrvatske kolege da na sastanak ponesu svu dokumentaciju koja je vezana za Pelješki most. Imam priliku da dobijem prvi put dokumentaciju koju ovo ministarstvo nije imalo u posjedu i tada saznajem da je 8 predstavnika koji su delegirani od strane BiH pod nazivom ekspertni tim učestvovalo u radu koji je vezan za prijekat Pelješkog mosta i da je su na tim sastancima usaglašene sve stavke i prihvaćeni su svi prijedlozi koje je dao naš ekspertni tim. Ono što sam dole dobio kao informaciju, a to je da ispod Pelješkog mosta mogu proći apsolutno svi brodovi. Poslali su nam i fotosimulacije najvećih brodova, tankera, teretnih brodova i svi mogu proći ispod tog mosta. Prikupio sam sve podatke da dam struci da da svoje mišljenje po tom pitanju i zbog toga sam rekao da ću sve ove informacije proslijediti Vijeću ministara i Parlamentarnoj skupštini. Kada sam dobio ove informacije nisam vidio ništa psoebno sporno, ali odluku neka donese struka i institucije", kazao je Jusko.

Na samom kraju emisije ministar Ismir Jusko je odgovorio na pitanje kakve su mu ideje za buduće finansiranje transportne infrastrukture u BiH.

"Bio sam zabrinut u prvom mjesecu mog mandata, jer sam bio svjestan da gradnja trasnportne infrastrtukture kreće se dosta sporo u BIH, da sredstva od Evropske komisije pa i ovih 130 miliona, vjerujte mi da je to samo kap u čaši vode koliko novca treba da bi se izgradili svi putevi u BIH, da zaduživanje kod banaka nije uvijek najbolje rješenje. Ono što mi je dalo jednu ideju, a desilo se nakon moje posjete Istanbulu na otvorenju Osman Gazi mosta dan nakon bombaškog napada na aerodrom Ataturuk, njima je puno značio naš dolazak jer puno delegacija je otkazalo svoj dolazak. Kada smo otišli na otvaranje mosta, bio sam s ministrom i pitao kako ste se finansirali on je rekao privatno-javno partnerstvo. 6 kompanija se udružilo, napravili su jednu koorporaciju i zajedno su napravili most koji je vrijedan više od 10 milijardi eura. Vraćamo se u stvarnost BiH, u ovoj zemljiu živi velii broj ljudi koji su zadužili ovu zemlju na sve moguće načine.  Mislim da ti ljudi ne zaslužuju da su sad u već drugom poluvremenu svog života dođu u situaciju da nikada ne budu u prilici da se provozaju autoputem kroz svoju zemlju. Po dinamici koja je trenutno kod nas kada je u pitanju finansiranje u pitanju je da li ćemo mi u narednih 10 do 15 godina napraviti autoputeve koje svi  toliko očekujemo. Privatno i javno partnertvo će biti modul koji ću ja predložiti i koji ću staviti na vrh prioriteta kada je u pitanju pravljenje transportne infrastrukture. Zašto bježati od investitora koji žele puteve u BiH. Meni je podrška građana BiH ovdje najvažnija. Ja sam servis građanima BiH i želim da radim u njihovu korist i želim da u što kraćem periodu putevi, gradilišta budu na svim stranama BiH. Čekati 10-15 godina da se naprave autoputevi je nešto što bi mene dovelo u situaciju da ovog momenta u vašoj emisiji dam neopozivu ostavku, da mi neko kaže da je to uslov, ja bih otišao odavde. Šta je svrha mog rada u ovom ministarstvu nego da radimo na sve moguće načine da što prije dovodimo investitore, vjerujte mi da ih ima, ja sam već sa nekima od njih razgovarao. Ljudi žele da investiraju u BiH", zaključio je Jusko.