NAUKA

NEUSPIO EKSPERIMENT Solarni letovi nemaju budućnost

Baterije ne mogu zamijeniti goriva

(A.Č.)

28.7.2016

Upravo završeni let "Solar impulsa 2“ jeste atrakcija, ali ništa više od toga, pokazuju rezultati eksperimenta kojeg su sproveli švicarski naučnici. U dogledno vrijeme to neće biti budućnost saobraćaja. Štaviše, upravo je ovaj let otkrio da baterije nikako nisu dorasle modernom saobraćaju.

Dvojica švicarskih pilota Bernard Piccard i Andre Borschberg uspjeli su da ostvare svoj san, da oblete cjeli svijet avionom na solarni pogon. Krenuli su u martu prošle godine i posijle 17 etapa i 510 sati leta, stigli u Abu Dhabi odakle su i krenuli. Čista romantika i razlog za malo šampanjca. 

Nakon slavlja međutim dolazi vrijeme za otriježnjenje. Avion "Solar impuls 2“ i poduhvat koji je njime izveden ne mogu se tek tako uvrstiti u galeriju avijatičarskog pionira Charlesa Lindberga koji je 1927. preletio Atlantik motornim avionom i to poslije kratke jednogodišnje faze planiranja i gradnje letjelice. 

Serijska produkcija modernih vojnih, poštanskih i putničkih aviona se brzo razvijala od dvadesetih godina prošlog vijeka. Nedugo nakon Drugog svjetskog rata uvedene su redovne prekookeanske linije mlaznim avionima, a 1969, godine u kojoj je čovjek sletio na Mjesec, poletio je prvi jumbo-jet.

Solarna tehnika s druge strane ne nudi rješenje za saobraćajne probleme sutrašnjice. Uprkos hvalospjevima koji pljušte, "Solar impuls 2“ je tek motorna jedrilica i time sportska letjelica. To ne mijenjaju ni naučne ambicije tehničara. Poput profesionalnih biciklista kojeg tokom toura prati više automobila, i "Solar impuls 2“ imao je veliku logistiku u zaleđini.  

Noviji uspjesi u razvoju baterija ne mogu da zamagle poražavajuću istinu: energija se i dalje ubjedljivo najefikasnije skladišti u tečnom ili gasnom obliku. U prevodu: u klasičnom gorivu, bilo ono biološko ili fosilno. Još dugo vremena će motori sa unutrašnjim sagorijevanjem ostati neprikosnoveni što se tiče izdržljivost i performansi koje nude. 

Elektromobilnost će imati ulogu samo kod veoma kratkih distanci – recimo kod bicikala – ili tamo gdje se struja može direktno i neprestano dovoditi u vozilo – kao kod tramvaja ili trolejbusa. Elektromotori su dovoljno jaki, ali baterije su u odnosu na njih zaista zakržljale. A još niko nije smislio dalekovod za avione, piše Deuche Welle.