BIH

OPREZ PRED GODIŠNJE ODMORE: U posljednjih 15 godina u BiH je u saobraćajnim nesrećama poginulo 4.500 ljudi!

Stručnjaci savjetuju oprez vozačima

E. H- E. Ma

19.6.2016

S vrelim danima došli su i planovi Bosanaca i Hercegovaca o godišnjim odmorima. No, u ljetnim mjesecima broj saobraćajnih nesreća, a u njima, nažalost, i broj stradalih je veći. Razlog je, navode stručnjaci, to što su građani za vrijeme godišnjih odmora dosta rasterećeniji, ali i neoprezniji, što dovodi do teških udesa, a na cestama je i veći intenzitet saobraćaja. 

Kako je za “Avaz” rekao Ševal Kovačević, sudski vještak saobraćajne struke, svake godine stotine ljudi, mahom mladih, živote izgube na bh. cestama, a razloga je više - od neprilagođenih brzina do nedostatka i neadekvatne saobraćajne infrastrukture. Kovačević ističe neophodnim graditi novu infrastrukturu, modernizirati saobraćajnice, u gradskim jezgrama gdje su gužve pribjegavati kružnim tokovima, a van grada rješenja naći s trakama za spora vozila na usponima. Skrenuo je pažnju i na kretanje pješaka koje je skoro pa nekontrolirano te na veliki broj vozila na cesti koja su tehnički neispravna.

seval-kovacevic-1

Kovačević: Loša infrastruktura
 
Opasne ceste

- Sve to dovodi do toga da imamo 2,6 puta više poginulih u cestovnom saobraćaju nego što je to na Zapadu. U zemljama EU na 100.000 stanovnika poginu četiri osobe, a u BiH na 100.000 život izgubi njih više od deset osoba. To je poražavajuća činjenica, koju dodatno pojačava podatak da je u posljednjih 15 godina oko 4.500 ljudi izgubilo život, 80.000 povrijeđeno i pričinjeno više od milijardu štete u BiH - rekao je Kovačević.

Pokušali smo saznati koje su to rute najopasnije, a naš sagovornik Muhamed Barut, diplomirani inžinjer saobraćaja i stručni savjetnik za analizu i savjetovanje u zeničkom Institutu za privredni inžinjering, rekao je da je teško izdvojiti neke posebno opasne putne pravce u BiH, jer u takve spada većina magistralnih puteva.
 
- Prema izvještajima policijskih organa u BiH, najveći broj saobraćajnih nezgoda događa se na ulicama u naseljima i magistralnim putevima. Treba istaći da je najviše osoba poginulo u saobraćajnim nezgodama upravo na magistralnim putevima. Ono što je evidentno, a što direktno utječe i na sigurnost saobraćaja, je da usljed nelegalne gradnje pored magistralne ceste dolazi do većeg broja nelegalnih priključenja i isključenja na magistralnu cestu - pojasnio je Barut.
 
Dodao je da mnogobrojna naselja pored magistralnih cesta nemaju uopće planskog priključenja i isključenja na magistralnu cestu, što je jedan od bitnih problema koji se moraju riješiti.

Barut ističe da je, prema dostupnim statističkim pokazateljima o saobraćajnim nezgodama, do 2012. godine bilježen pad u odnosu na prethodne godine, dok 2013., 2014. i 2015. godine konstantno raste broj nesreća.

 - Prema dostupnim statističkim pokazateljima o saobraćajnim nezgodama do 2012. godine bilježen je pad u broju saobraćajnih nezgoda u odnosu na prethodne godine, dok se 2013., 2014. i 2015. godini dešava konstantno povećanje broja saobraćajnih nezgoda. U 2014. godini evidentirano je povećanje broja saobraćajnih nezgoda u odnosu na 2013. godinu, ali treba istaći činjenicu da je bez obzira na povećanje broja saobraćajnih nezgoda evidentiran manji broj poginulih lica. U 2014. i 2015. godini u Bosni i Hercegovini imamo povećanje i broja saobraćajnih nezgoda i broja poginulih lica. Ovaj negativan trend prema podacima Federalne uprave policije u Federaciji BiH je nastavljen i u prva tri mjeseca 2016. godine – kazao je Barut. 

muhamed-barut

Barut: Preporuke građanima

Defanzivna vožnja

Sezona godišnjih odmora je već počela, stoga, kako ističe naš sagovornik, posebno treba obratiti pažnju na tehničku ispravnost vozila budući da je neispravnost vozila jedan od najčešćih krivaca za saobraćajne nesreće.

- Preporučio bih građanima da prije odlaska na godišnji odmor ličnim automobilom obave vanredni tehnički pregled, koji se može obaviti na zahtjev vlasnika ili vozača vozila uz određenu finansijsku nadoknadu. Tako će se na najbolji način od ovlaštenih lica utvrditi u kakvom je stanju vozilo – naglasio je Barut.

Dodao je da je to bitno i zbog lošeg stanja putnih pravaca u BiH, a na osnovu provedenih studija s mnogo visokorizičnih dionica preporučio je i defanzivnu vožnju.

- Jedna od definicija defanzivne vožnje je da je to takav način upravljanja vozilom koji nam pomaže da izbjegnemo sudare ili bilo koji drugi vid incidenta bez obzira na situaciju, uvjete vožnje ili akciju drugih učesnika u saobraćaju. Defanzivna vožnja podrazumijeva proaktivno djelovanje, a potom i pravovremenu reakciju na opasnost ukoliko do nje dođe. Defanzivna vožnja spašava vrijeme, novac, a što je najvažnije, ljudske živote - istakao je Barut.

Barut je naglasio da su, prema posljednjim dostupnim izvještajima policijskih organa u BiH, glavni uzročnici nastanka saobraćajnih nezgoda neprilagođena brzina, vožnja pod utjecajem alkohola, nepoštivanje prvenstva prolaza, nedržanje odstojanja, radnje koje podrazumijevaju pretjecanje, obilaženje, odnosno radnje koje podrazumijevaju prelazak na saobraćajnu traku namijenjenu za kretanje vozila iz suprotnog smjera i drugo.

Držite se pravila

- vozite prilagođenom brzinom

- budite smireni

- posmatrajte i predvidite reakcije pješaka, naročito u blizini škola i bolnica

- držite oči širom otvorene, osmatrajte ne samo put nego i okolinu

- tolerirajte pogreške drugih

- drugim učesnicima jasno i pravodobno iskažite namjere

- održavajte sigurnosni razmak

- propisno koristite svjetla i svjetlosne znakove

- pokušajte predvidjeti postupke drugih

- birajte manje opasne ceste i češće se odmarajte

Bilans saobraćajnih nesreća za prvi kvartal 2016.

- 6.360 saobraćajnih nesreća registrirano u prvom kvartalu ove godine

- 5.347 nesreća s materijalnom štetom

- 794 s lakše povrijeđenim osobama

- 191 s teže povrijeđenim osobama

- 28 nesreća s poginulim osobama

- 1,8 posto povećanje u odnosu na prvi kvartal prošle godine