VIJESTI

Cijene mobilne telefonije u BiH će biti smanjene

Regulatorna agencija za komunikacije

Redakcija

30.5.2016

U svrhu provođenja zaključaka Parlamentarne skupštine BiH od 12. januara 2016. godine, Regulatorna agencija za komunikacije (Agencija) je uradila detaljne analize koje su ukazale da su cijene mobilne telefonije u BiH iznad prosjeka cijena u zemljama regiona, saopćeno je iz ove institucije.

Analizirali period

- Agencija je analizirala cijene za period oktobar 2012. - decembar 2015. godine. Nakon provedenih analiza, utvrđeno je da tri dominantna mobilna operatora u Bosni i Hercegovini (BH Telecom d.d. Sarajevo, Mtel, a.d. Banja Luka i HT d.d. Mostar) imaju ponude sličnih karakteristika u pogledu sadržaja i cijena tarifnih paketa, što ukazuje na nekonkurentsko ponašanje operatora. Evidentno je da na maloprodajnom tržištu mobilne telefonije u BiH umjesto efektivne konkurencije, postoje indicije oligopolnog ponašanja, odnosno koordiniranog ponašanja tri mobilna operatora.

Agencija je analizirala i uslove dopune prepaid računa, poredeći ih sa zemljama u okruženju i zaključila da mobilni operatori u BiH primjenjuju kraća vremena trajanja početnog kredita i  uplaćenih iznosa na prepaid računima. Agencija je konstatovala da operatori na web stranicama kao i reklamnim kampanjama navode cijene bez PDV-a, uz obavještenje da su cijene bez PDV-a, a koje se navodi na kraju teksta i teško je uočljivo.

Sa ciljem snižavanja cijena i podsticanja konkurencije, donesena je Odluka o usklađivanju cijena usluga mobilne telefonije i uslova za pružanje telekomunikacijskih usluga.

Odlukom je naloženo operatorima BH Telecom d.d. Sarajevo, Mtel a.d. Banja Luka i HT d.d. Mostar da najkasnije do 1. juna ove godine primjene mjere iz tačke II a), b) i d) Odluke.

Mjera iz tačke II a) Odluke nalaže izjednačavanje cijena poziva iz mobilne mreže prema drugim fiksnim mrežama sa cijenom poziva iz mobilne mreže prema vlastitoj fiksnoj mreži, i vrijedi za sve postpaid i prepaid pakete.

Nametnuta je u svrhu podsticanja konkurencije i sprječavanja prenošenja tržišne snage sa tržišta fiksne telefonije na tržište mobilne telefonije.

Mjera iz tačke II b) Odluke nalaže da u sklopu svih postpaid i prepaid tarifnih paketa, cijene poziva iz mobilne mreže prema fiksnim i mobilnim mrežama u inostranstvu ne mogu biti veće od graničnih cijena korištenja govorne usluge u međunarodnom saobraćaju definisanih članom 13. Pravila 67/2012 o modelu rebalansa cijena govornih telefonskih usluga u BiH.  Nametnuta je u cilju nediskriminacije korisnika mobilne telefonije u odnosu na korisnike fiksne telefonije.

Mjera iz tačke II c) Odluke nalaže da u sklopu postpaid i prepaid tarifnih modela u kojima postoji naplata uspostave poziva, operatori primjene ili obračunsku jedinicu jedan sekund ili ukinu naplatu uspostave poziva.

Uspostava poziva se izuzetno može naplaćivati za bonus minute koje korisnik dobija u okviru: paketa koji uključuju neograničen saobraćaj (Flat paketi), tarifnih opcija, tarifnih paketa koji uključuju besplatne vikend minute i slično je nametnuta u svrhu realnijeg izražavanja troškova prema krajnjim korisnicima.

Mjera iz tačke II d) Odluka nalaže da trajanje računa za prepaid korisnike nakon nadopune iznosom 10 KM i više, mora vrijediti najmanje 90 dana (u periodu od 90 dana korisniku omogućiti dolazne i odlazne pozive) i nametnuta je u cilju zaštite prava krajnjih korisnika.

Mjera iz tačke II e) Odluke se odnosi na BH Telecom d.d. Sarajevo, HT d.d. Mostar i Mtel a.d. Banja Luka i nosioci: Dozvole za obavljanje djelatnosti operatora javnih elektronskih komunikacijskih mreža, Dozvole za obavljanje djelatnosti davaoca fiksnih javnih telefonskih usluga i  Dozvole za obavljanje djelatnosti davaoca pristupa Internetu. Navedena mjera je u skladu sa zaštitom prava korisnika i Zakonom o zaštiti potrošača.

Istovremeno, Agencija je izradila Nacrt izmjena i dopuna Pravila 67/2012 o modelu rebalansa cijena govornih telefonskih usluga u BiH, koji će u maju 2016. godine biti upućen u proceduru donošenja, nakon provedenih javnih konsultacija koje traju do 7. juna 2016. godine.

Izmjene se odnose na cijene fiksne telefonije: izjednačavanje cijene poziva iz vlastite fiksne mreže prema drugim fiksnim mrežama sa cijenom poziva iz vlastite fiksne mreže prema vlastitoj fiksnoj mreži i usklađivanje cijene poziva iz vlastite fiksne mreže prema drugim mobilnim mrežama. Izmjene Pravila imaju za cilj podsticanja konkurencije i zaštite prava korisnika, obzirom da operatori definišu znatno niže cijene za pozive unutar vlastite fiksne mreže u odnosu na cijene poziva prema drugim fiksnim mrežama, te definišu izuzetno visoke cijene za pozive iz vlastite fiksne mreže prema mobilnim mrežama drugih operatora, čime daju prednost vlastitoj mobilnoj mreži.

III Trenutni pokazatelji primjene mjera za smanjenje cijena u mobilnoj telefoniji

Iako prvi set mjera stupa na snagu 01. juna 2016., odnosno 1. jula 2016., dominantni telekom operatori su prije ovih rokova poduzeli aktivnosti koje su rezultirale smanjenjem cijena u mobilnoj telefoniji. Ovo ukazuje na opredjeljenje dominantnih telekom operatora da krajnjim korisnicima ponude usluge po smanjenim cijenama, prije formalnog stupanja na snagu regulatornih mehanizama.

Redizajn ponude

Smanjenja su evidenta u sljedećim ponudama telekom operatora:

Mtel, a.d. je izvršio redizajn ponude za korisnike TOTAL GROUP usluge, te su u ponudu uvedeni tarifni modeli „m:biz“ ( Start 50+, Start, Standard, Profi, Premium i VIP), koji predstavljaju tarifne modele sa post-paid načinom plaćanja. U odnosu na postojeće tarifne modele, novi tarifni modeli nude znatno veće količine besplatnog saobraćaja  (pozivi i SMS poruke prema svim mrežama u BiH, pozivi prema fiksnoj mreži m:ts Srbija, mobilni internet). Pozivi prema svim fiksnim i mobilnim mrežama u BiH se naplaćuju po cijeni 0,17 KM/min,  što je povoljnije za krajnjeg korisnika u odnosu na stare tarifne modele.

Mtel, a.d. je izvršio redizajn ponude post-paid tarifnih modela. Iz ponude za nove korisnike povlače se postojeći tarifni modeli Moj Mix Flex i Moj Mix Flat i uvode se novi tarifni modeli MOJ MIX MINI, MOJ MIX STANDARD, MOJ MIX NET, MOJ MIX EXTRA, MOJ MIX TOP i MOJ MIX PREMIUM. U odnosu na postojeću ponudu, u cijenu mjesečne pretplate za nove tarifne modele uključena je veća količina besplatnog saobraćaja, prije svega mobilnog interneta.

Takođe, pozivi prema svim fiksnim i mobilnim mrežama u BiH, u Mtel a.d. se obračunavaju po cijeni 0,15 KM /min (bez PDV-a), što je povoljnije za krajnjeg korisnika u odnosu na stare tarifne modele.

Cijena poziva prema drugim fiksnim i mobilnim mrežama je za 25% niža u odnosu na cijene koje su važile za tarifni model Moj Mix Flex, dok je cijena poziva prema drugim fiksnim i mobilnim mrežam, te prema vlastitoj mobilnoj mreži za 17% niža u u odnosu na cijene koje su važile za tarifni model Moj Mix Flat. Cijena poziva prema vlastitoj mobilnoj mreži je za 12% niža u u odnosu na cijenu koja je važila za tarifni model Moj Mix Flat. Dodatna pogodnost za korisnike novih tarifnih modela je ta da su pozivi prema jednom prijatelj broju besplatni.  

Kada su u pitanju pogodnosti za korisnike/osobe sa invaliditetom, Mtel a.d. je u okviru Posebnih tarifnih paketa (osobe sa invaliditetom) snizio cijenu poziva prema drugim fiksnim  i mobilnim mrežama u BiH za 25%, te su pozivi prema jednom prijatelj broju besplatni. 

BH Telecom d.d. je proširio asortimana usluga mobilne telefonije, a u ponudu je uveo tarifni model sa kombinovanim načinom plaćanja „Moj Combo“ koji je namjenjen fizičkim i pravnim licima. U cijenu mjesečne pretplate uključeno je: novčani iznos kojim se automatski dopunjava bonus račun, određena količina mobilnog interneta u mobilnoj mreži BH Telecoma, korištenje do 2 Naj broja, kao i 1000 besplatnih SMS poruka prema Naj brojevima.

BH Telecom d.d. je izvršio redizajn ponude post-paid tarifnih modela. Cijena mjesečne pretplate se nije promjenila, ali je u cijenu mjesečne pretplate uključen veći bonus, odnosno uključena je određena količina mobilnog interneta. Takođe, snižene su cijene poziva prema određenim destinacijama, pa je  za korisnike tarifnog modela „moj Mini 15“ cijene poziva prema drugim fiksnim mrežama u BiH snižena za 11%, dok je cijena poziva prema drugim mobilnim mrežama u BiH snižena za 17 %, za tarifne modele „moj Midi30“, „moj Maxi 50“ i „moj Mega 100“ cijena poziva prema drugim mobilnim mrežama u BiH je snižena od 25% do 30%.

Za korisnike Posebnih tarifnih paketa (paketi za osobe sa invaliditetom) snižena je cijena za pozive prema drugim mobilnim mrežama u BiH od 17% do 25 %.

BH Telecom d.d.  je unaprijedio ponudu u okviru „Happy“ usluge. Cijena poziva prema fiksnim mrežama u BiH, prema drugim mobilnim mrežama i cijena mobilnog interneta je snižena za 13%, cijena poziva prema Naj broju je snižena za 22%, a cijena naknade za uspostavu poziva je snižena za 12,5%. Ukinuta je naknada za uspostavu poziva za pozive izvan BiH i uvedena opcija dokupa mobilnog interneta.

HT d.d. je unaprijedio ponudu post-paid tarifnih modela. U ponudu je uveden tarifni model  Super 35 koji je namijenjen post-paid privatnim i poslovnim korisnicima mobilne mreže. U cijenu mjesečne pretplate uključen je bonus u vidu besplatnih minuta prema svim fiksnim i mobilnim mrežama u BiH,  besplatnih SMS/MMS poruka prema svim mrežama u BiH, te određena količina besplatnog mobilnog interneta.

Unapređenje ponude

HT d.d. vrši unapređenje ponude post-paid tarifnih modela namijenjenih poslovnim korisnicima.

U ponudu su uvedene Poslovne Mix tarife. Članovi poslovne grupe ostvaruju pravo na besplatne pozive i SMS poruke unutar poslovne grupe. U cijenu mjesečne pretplate uključen je bonus u vidu besplatnih minuta razgovora prema svim fiksnim i mobilnim mrežama u BiH, određeni broj SMS poruka prema svim mrežama u BiH, besplatne minute za razgovore prema Zoni I (Hrvatska, Srbija i Crna Gora), te određena količina podatkovnog saobraćaja.

 Za Poslovne Mix tarife definisane su niže cijene u odnosu na postojeće cijene za VPN grupe, pri čemu su cijene niže za tarifne pakete sa većom mjesečnom pretplatom.

Iako prvi set mjera stupa na snagu 1. juna.2016., odnosno 1. jula 2016., dominantni telekom operatori su prije ovih rokova poduzeli aktivnosti koje su rezultirale smanjenjem cijena u mobilnoj telefoniji.

Ovo ukazuje na opredjeljenje dominantnih telekom operatora da krajnjim korisnicima ponude usluge po smanjenim cijenama, prije formalnog stupanja na snagu regulatornih mehanizama.

Imajući u vidu da su smanjenje cijene u mobilnoj telefoniji sadržane u novoformiranim paketima koji su u ponudi,  neophodno je informisati krajnje korisnike o pogodnostima, što će Agencija uraditi. Pored toga, potreban je aktivan angažman svih sudionika u ovom procesu- zakonodavaca, regulatora, telekom operatora, udruženja za zaštitu korisnika, kao i drugih zainteresovanih strana.

U svrhu otklanjanja prepreka za dalji razvoj konkurencije na tržištu mobilnih komunikacija, potrebno je:

Provesti analize

Provesti analize relevantnih tržišta u cilju daljeg propisivanja obaveza dominantnim telekom operatorima u skladu sa Pravilom 54/2011 o analizi tržišta elektronskih komunikacija („Službeni glasnik BiH“, broj: 85/11);

Uvesti računovodstveno odvajanje i troškovno računovodstvo - Implementacija računovodstvenog odvajanja i troškovnog računovodstva operatorima sa značajnom tržišnom snagom predstavlja ključnu regulatornu mjeru u BiH za povećanje stepena konkurentnosti tržišta i za ostvarivanje benefita za krajnje korisnike usluga tržišta mobilnih komunikacija;

Usvojiti strateške dokumenate od strane Vijeća ministara BiH - Za dalji razvoj tržišta, potrebno je donošenje nove Politike sektora telekomunikacija, što bi eventualno moglo dovesti do uvođenja novih operatora mobilne telefonije na tržište, te dodjelu dozvola za uvođenje 4G mobilnih mreža nove generacije. Postojeća Politika sektora telekomunikacija donijeta je za period 2008. – 2012. i  njome nisu date mogućnosti za dodjelu novih dozvola mobilnim operatorima, navodi se u saopćenju Regulatorne agencije za komunikacije BiH.