BIH

RELI PREKO SVITAVE Hoće li Neum nakon 32 godine biti povezan s ostatkom BiH?

Zašto se gradnja puta od Stoca do mora pretvorila u zidanje Skadra na Bojani

Faruk VELE

3.5.2016

Ako budu čitali ovaj tekst, a hoće, federalni premijer Fadil Novalić i njegov ministar zadužen za resor saobraćaja i bivši premijer Hercegovačko-neretvanskog kantona (HNK) Denis Lasić trebali bi se dobro zacrvenjeti, jer na gradilište putne komunikacije od Stoca ka Neumu još nisu upućene mašine koje će konačno dovršiti taj naš Skadar na Bojani, u šta se u ove 32 godine (?!) pretvorila gradnja ceste ka moru i strateško povezivanje primorja s ostatkom države.

Od rupe do rupe

Iako je gradnja definitivno obećana za juli ove godine, osiguranim sredstvima Svjetske banke i Evropske investicijske banke (EIB), što je odlična vijest, sve odmahujući glavom mudri Hercegovci vele da su ovdje naučili da ne vjeruju ni kad nešto vide!

A kako i ne bi kad je gradnja puta od Stoca do Neuma počela uoči Zimskih olimpijskih igara 1984. u Sarajevu! I uzalud je autor ovih redova u funkciji glavnog urednika još lani slao jaku novinarsku ekipu, situacija je ista kao i prije deset ili petnaest godina kada su reporteri "Avaza", također, ovuda lutali i pisali o nedopustivoj činjenici da Neum s ostatkom BiH nije povezan magistralnim putem, već kozijom stazom!

Tako su se uoči prvomajskih praznika kolone auta Bosanaca i Hercegovaca, ali i stranaca (neki da bi izbjegli doljanske gužve i maltretiranja, a neki zbog isteka dokumenata), uputile u avanturu zvanu Svitava i Titovim stazama u vožnji mnogo sličnijoj utrci Pariz - Dakar nego normalnom putu ka moru - pokušale doći do našeg parčeta Jadrana.

Riječ je o veoma uskom, asfaltiranom, ali i izrupanom putu koji, s obzirom na ambijent, veoma podsjeća na scene kultnog "Kuma" na Siciliji. Nakon skretanja poslije Višića i Dračeva kod Čapljine, putem se preko Svitave penjete iznad Hutovog blata pa prema Hrasnu, Babinom Dolu, Brštanici, Cerovu, Cerovići, Donjem Selu i Hutovu... I dalje ka Neumu. Signalizacija je užasna pa nije teško zalutati i put završiti na mjestu gdje pasu krave! Groblja pored kojih prolazite šalju zlokobnu poruku.

Zato brzina ovdje ne smije biti veća od 40 kilometara na sat, osim ako ne želite da hercegovački krš vidite iz neke neobične perspektive. A budete li putem sreli autobus, ovisno o adetu, učit ćete sve što znate iz Kur'ana ili se krstiti. No, da je put završen, automobilom bi se moglo voziti brzinom od 80 kilometara na sat i od Stoca do Neuma stizalo bi se za dvadesetak minuta! Nisu li ovakve uštede najveći nacionalni interes svih naroda u BiH?

Helem, od zavoja do zavoja, od slaloma do spusta i popratnih rupa, lako spoznajete važne činjenice i izračunate da je u Sarajevu plaćeno toliko seminara o gradnji luke Neum i romantičarskih predstava o povijesnoj Bosni kao pomorskoj sili, toliko je potrošeno na ručkove učesnika raznih konferencija, a milioni popijeni u ministarskim kabinetima, da smo asfalt mogli "pružiti" i preko mora ili ga pak iskopati ašovima. Ali, avaj! Ovako, u Neumu ste poslije više od sat vremena teške vožnje. Djetetu ćete prvom prilikom salijevati stravu, a vašem četverotočkašu automehaničar se već raduje. 

Staviti tačku

Nedopustiva je činjenica da Hrvatska, primjerice, planira da ulaže stotine miliona eura u  gradnju Pelješkog mosta radi povezivanja svoje teritorije, a mi još nismo dočekali ni upotrebljiv put kojim bismo iz unutrašnjosti mogli stići do svog mora.

Iako posao s gradnjom puta ka Neumu nisu završile sve dosadašnje vlade, pa ni ona Nermina Nikšića (SDP), koji se toliko voli hvaliti svojim liderskim uspjesima i cestogradnjom, Vlada SDA – SBB – HDZ, s Novalićem na čelu, mora ispraviti ova apsurd i staviti tačku na priču koja gazi svoju četvrtu deceniju. Onome ko sagradi ovaj i druge važne puteve, slobodno halalite svoj glas! 

Značaj za Stolac i rast cijena objekata u zaleđu Neuma

Da se ne govori o razvojnim šansama juga BiH, o značaju spomenutog puta za pomalo zaboravljeni Stolac, zaleđe Neuma, pa i sam Neum, cijena objekata i zemljišta u neumskom zaleđu ozbiljno bi porasla, turistička ponuda mogla bi se proširiti, domaćih i stranih turista bilo bi više, a onda i novih hotela, apartmana, trgovina i restorana. I eto radnih mjesta. Dobra izborna kampanja, zar ne?

Počela sezona u Neumu

Uprkos nepostojanju direktnog puta prema Neumu i kiši, tamo su ovaj Prvi maj proveli brojni bh. građani. Ali, tu su i turisti iz daleke Koreje, Bugarske, sve je više Francuza, Slovenaca i Bugara. 

Posebno je bilo živo u „Grand hotelu“ Neum gdje se poslije dosta ulaganja traži krevet više. Sezona je, izgleda, krenula u velikom stilu. Turistički radnici, ali i uprava gradića kažu da povezivanje Neuma s ostatkom BiH i zbog ovih razloga mora biti ključni prioritet Vlade FBiH.