BIH

Ko laserima ugrožava letove u Sarajevu i Tuzli?

Zrakoplovna industrija svakodnevno se susreće s brojnim rizicima

B. TURKOVIĆ

2.5.2016

Zrakoplovna industrija svakodnevno se susreće sa širokim spektrom rizika koji se odnose na letačke operacije, službe kontrole letenja, službe održavanja, aerodrome, kao i državnu administraciju.

Direkcija za civilno zrakoplovstvo BiH (BHDCA) kontinuirano dobiva izvještaje o događajima u civilnom zrakoplovstvu, analizira ih i daje preporuke kako bi se unaprijedila sigurnost zračne plovidbe.

Smrtni ishod 

Kao organ nadležan i odgovoran za obavljanje funkcije regulatora i nadzor u oblasti civilnog zrakoplovstva i kontroli letenja, BHDCA je objavila izvještaj o događajima koji su utjecali na sigurnost letenja u 2015. godini. U njemu je navedeno da je BHDCA-u lani na teritoriji i van granica BiH prijavljeno 130 događaja koji utječu na sigurnost letenja. Od toga je 97 obaveznih i 33 dobrovoljna izvještaja. 

Kao najozbiljniji slučajevi navedeni su jedna zrakoplovna nesreća - kada je avion Cessna C421 udario u vrh planine Ozren kod Doboja, prilikom čega je pilot smrtno stradao, kopilot teško povrijeđen, a avion potpuno uništen, te jedna ozbiljna nezgoda: tvrdo slijetanje aviona L-410 tuzlanske kompanije „Icar Air“ na aerodrom u Ankoni. Tada je znatno oštećen prednji dio aviona. 

Sudeći prema brojnosti događaja, u zrakoplovnoj industriji muku muče sa pticama. Tako je na Međunarodnom aerodromu Sarajevo registrirano 11 sudara ptica i aviona, na Tuzlanskom tri, na Mostarskom dva, a na Banjalučkom su lani imali dva događaja opisana kao “bliski susret aviona i ptica”.

Nemarni građani 

Navedeni su i slučajevi pojave životinja na manevarskim površinama u Sarajevu i Mostaru. U tom pogledu, u izvještaju je naglašeno da je potrebno da Međunarodni aerodrom Mostar provjeri u kakvom je stanju ograda i otkloni nedostatke, ako postoje. Također, zbog pojave zečeva potrebno je postaviti zamke za njihovo hvatanje.

Navedeno je i da Međunarodni aerodrom Sarajevo treba nastaviti kontinuirano pratiti pojavu lisica i predložiti mogućnost preventivnog djelovanja te da kontrolorima letenja treba ukazati na učestalu pojavu lisica na aerodromskom prostoru. 

Među događajima koji ometaju sigurnost navedeno je i pet slučajeva ometanja laserom na aerodromima u Sarajevu i Tuzli, a kao uzrok su navedeni nemarnost i neznanje stanovnika BiH o posljedicama koje takvo nešto može imati po sigurnost zračnog saobraćaja. 

Kako je navedeno, BHDCA u saradnji sa BHANSA-om, Međunarodnim aerodromom Sarajevo i policijskim organima treba iznaći najadekvatnije rješenje ovog problema nakon usvajanja novog zakona o zrakoplovstvu BiH. 

Povišeni tonovi iz Zagreba

U izvještaju su spomenuta i dva slučaja leta bez odobrenja, jedan slučaj slijetanje bez odobrenja kontrole letenja, slučaj neodleđivanja aviona prije polijetanja, let helikoptera u blizini granice sa susjednom državom... Registriran je i slučaj zaveden kao „neprofesionalno ponašanje osoblja u APP Zagreb“. Objašnjeno je da kontrolor “povišenim tonom drži predavanje o kontroli letenja”.