BIH

Obrazovanje nije legalno, korupcija ušla u učionice!

Kroz projekt "Obrazovanje nije roba“ NVO ukazale na haos u obrazovnom sistemu HNK

Autor:M. HODŽIĆ

26.7.2015

"Obrazovanje nije roba“ naziv je projekta koji se bavi problematikom obrazovnog sistema u Hercegovačko-neretvanskom kantonu (HNK), a koji uz podršku Fondacije „Schuler Helfen Leben“ provodi mreža nevladinih organizacija „Naše društvo“ iz HNK u saradnji s Udruženjem za poboljšanje kvaliteta življenja i zaštitu potrošača „Futura“ iz Mostara.

Udžbenička politika

Kao rezultat ovog projekta nastao je istoimeni dokumentarno-obrazovni film koji se ponajviše bavi problematikom udžbeničke politike u HNK. Sudeći prema rezultatima istraživanja i izjavama sagovornika u filmu, jasno je da je obrazovanje u HNK itekako postalo roba te da je zbog nepostojanja zakona o udžbenicima HNK korupcija na velika vrata uvedena u škole. Sagovornici u filmu su im, između ostalih, bili predstavnici Pedagoškog i Zavoda za školstvo HNK, nastavnici i roditelji.

Predsjednik Udruženja "Futura" Marin Bago ističe kako su prilikom prikupljanja materijala za ovaj film došli do frapantnog saznanja da nastavni planovi i programi u HNK na hrvatskom i bosanskom jeziku nisu nikada objavljeni u Službenim novinama HNK.

Veliko poskupljenje

- Faktički to znači da obrazovanje u HNK nije legalno! Nastavne planove i programe ravnatelji i nastavnici dobivaju na e-mail uz opravdanja da treba previše papira da bi se objavili u „Službenim novinama HNK“! Za nedonošenje zakona o udžbenicima ne postoji nikakvo opravdanje jer je time korupcija na velika vrata ušla u učionice. Kako bi zaustavili ovaj kaos, pokrenuli smo ovaj projekt kojim želimo utjecati na nadležna tijela, posebno na Ministarstvo obrazovanja HNK i pedagoške zavode da donesu ovaj zakon - kaže Bago.

marin-bago11

Bago: Upropaštene mnoge generacije

Pošto nema ovog zakona, u HNK se radi po Zakonu o osnovnom obrazovanju koji kaže kako nastavnici moraju biti uključeni u proces izbora udžbenika.

- Međutim, to se kod nas, nažalost, bukvalno shvatilo i sada imamo situaciju da, umjesto stručne komisije, svaki nastavnik bira svoj udžbenik pa zato imamo slučajeve da dva razreda u istoj školi imaju različite udžbenike. Na sve to mi imamo i dva nastavna plana i programa. Stoga se slobodno može reći kako je obrazovanje u HNK daleko najnesređenija oblast te da su upropastili mnoge generacije
- dodaje Bago.

U cijelom ovom haosu, ističe Bago, profitiraju jedino izdavači koji postaju glavni kreatori obrazovne politike. Kompletan problem reflektira se na drastično poskupljenje školskih udžbenika što predstavlja opterećenje roditeljima.

- Nije više moguće da se knjige kao nekada naslijede ili posude, nego se svake godine moraju kupovati nove. Izdavači hodaju bukvalno od učinioce do učionice nudeći knjige, čime smo korupciju spustili u škole, što je vrlo loše. Nemamo mi ništa protiv toga što nastavnici biraju knjige, ali oni bi morali biti dio neke komisije i s tog aspekta mi smo i pristupili ovom projektu. Želimo da se izabere jedan udžbenik i da on traje pet pokusnih godina da vidimo kako će se pokazati- ističe Bago.

Zabrinjavajući je podatak, dodaje Bago, da nijedan udžbenik nikada nije dobio potvrdu od resornog kantonalnog ministarstva, koje bi trebalo odobravati izabrane udžbenike.

Udžbenici puni grešaka

Iz Pedagoškog zavoda HNK ističu kako postoje izuzetno dobri udžbenici, ali i oni koji su puni grešaka, za koje je nedopustivo da se nađu na tržištu i da ih roditelji plaćaju. Nastavnici također negoduju što je odgovornost odabira udžbenika samo na njima, te traže da se u ovaj proces uključe i drugi stručnjaci. S druge strane, iz vijeća roditelja smatraju kako je u svemu tome nezaobilazno i mišljenje roditelja.