BIH

Asocijacija srednjoškolaca u BiH: Eksterna matura za gimnazijalce TK nije u skladu sa nastavnim planom i programom

Otvoreno pismo Pedagoškom Zavodu TK

Redakcija

31.5.2015

Asocijacija srednjoškolaca u BiH uputila je otvoreno pismo Pedagoškom zavodu Tuzlanskog kantona (TK), a povodom Eksterne mature za učenike gimnazija, odnosno Test općeg znanja koji je u TK održan u utorak, 26. maja.

Tekst pisma prenosimo u cjelosti:

"Asocijacija srednjoškolaca u BiH je nevladina, nestranačka i neprofitna organizacija koja okuplja sve srednjoškolce i srednjoškolke u cijeloj BiH, te zastupa interese i prava istih.

Razlog zbog kojeg vam se obraćamo jeste Eksterna matura za učenike gimnazija, odnosno Test općeg znanja koji je u TK održan u utorak, 26. maja. Naime, nakon izvršenog testiranja i saopćavanja rezultata istog, veliki broj srednjoškolaca iz TK nam se požalio na test. Učenici se osjećaju povrijeđeno, potrešeno i smatraju da znatan dio pitanja na testu općeg znanja uopće nije u skladu sa nastavnim planom i programom, te okvirnim smjernicama za Eksternu maturu, koje je izdala vaša institucija. Dalje, srednjoškolci navode kako je veliki broj pitanja bio usko specijaliziran za neke oblasti, na koje čak ni učenici sa izborne nastave nisu znali dati odgovor.

Nakon što smo primili pritužbe učenika, malo smo bolje istražili Eksternu maturu. Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta TK i vi, Pedagoški zavod TK, izdali ste 2006. godine "Predmetni ispitni katalog za opću maturu", u kojem su nabrojane sve oblasti koje će se naći na testu i iz kojeg učenici treba da se spremaju za već pomenuti test. S obzirom na to da poslije 2006. godine nije izdata nijedna izmjena ili dopuna ovog kataloga, verzija iz 2006. godine se smatra još uvijek važećom, pa su se učenici spremali uz njenu pomoć. Pronašli smo disparitete između oblasti u Katalogu i oblasti koje su se pojavile na ovogodišnjem Ispitu.

Npr. pod predmetom informatika stoji: "učenici iz predmeta Informatika, oblast 8. Informacioni sistemi i baze podataka", trebaju znati objasniti pojmove - informacioni sistem, informacijski proces i baza podataka". Međutim, pitanja koja su se našla na testu bila su praktično rješavanje problema programiranja. Također, nigdje u spomenutom katalogu nije navedeno da učenici moraju poznavati računanje u binarnom, heksadecimalnom i oktalnom sistemu, a jedan od zadataka na testu se zasnivao baš na tome.

Iz predmeta Historija/Istorija/Povijest u katalogu stoji da učenici treba da posjeduju znanja iz oblasti iz perioda Prvog i Drugog svjetskog rata. Maturanti na testu nisu imali nijedno pitanje iz tih oblasti. Umjesto toga, našla su se pitanja iz perioda prije Krista, Srednjovjekovne Bosne i Osmanskog carstva.

Neadekvatnih pitanja je bilo i iz predmeta "Tjelesni i zdravstveni odgoj". Učenici su iz Tjelesnog i zdravstvenog odgoja na testu dobili pitanja o modernom petoboju, te geslu Olimpijskih igara i to na latinskom.

Osim navedenih, na testu je bilo još mnogo pitanja koja nisu bila obrađena prilikom obrazovanja u gimnazijama na području Tuzlanskog Kantona, kao ni navedena u pripremnom katalogu koeg ste vi izdali.

Nadalje, u nekim školama, komisija koja je nadgledala odvijanje testiranja nije dopustila učenicima korištenje digitrona. Na pitanje "zašto", odgovor je bio kako imaju tri sata, što je sasvim dovoljno da se računa bez korištenja digitrona. Također, bilo je zabranjeno korištenje logaritamskih tablica, koje su zajedno sa digitronom u dosadašnjim godinama uvijek bile dopuštene. Učenici smatraju da su im digitroni bili itekako potrebni, jer čak ni oni najbolji ne mogu velikom brzinom vršiti računske radnje sa tri decimale koje se pojavljuju u zadacima iz oblasti “Fizika”.

Također, na testu su se pojavila pitanja o vremenskim zonama istočno i zapadno od Greenwicha, te pitanja o tačnim datumima smjena godišnjih doba u Sidneju, iako poznavanje o vanevropskim državama i gradovima nije navedeno kao obavezno.

Od 1.200 maturanata na Tuzlanskom kantonu koji su polagali Eksternu maturu, samo je 21 dobilo odličnu ocjenu, što je za gimnazije i obrazovni sistem TK poražavajuće.

Ocjena sa Eksterne mature ne ulazi u prosjek, ali i dalje je neoprostivo ono što se desilo 26. maja 2015. Maturanti su ogorčeni i smatraju da je test općeg znanja postao kviz.

Kao Asocijacija koja zastupa sve srednjoškolce, od vas zahtijevamo da inspektorat Pedagoškog zavoda, ali i inspektorat Ministarstva obrazovanja nauke, kulture i sporta TK, izvrši provjeru Testa općeg znanja, kao i da istraži da li su osobe koje su sastavljale test upoznate sa planom i programom, te da li posjeduju nužne informacije o trenutnom stanju srednjoškolskog obrazovanja u TK.

Za ponavljanje testa je kasno, prvi prijemni rokovi na fakultetima se bliže, te nam to i nije cilj. Samo želimo odgovore i objašnjenja. Eksterna matura je odlična prilika za učenike da se pripreme za predstojeće prijemne ispite, te smatramo da je ne treba odbacivati, ali svakako treba poraditi, prije svega, na njenoj verifikaciji, te pripremi učenika za maturu.

Ako odlučite poraditi na ternutnom sistemu maturskih ispita, obavezno nas kontaktirajte jer vam želimo pomoći u tome kao direktan kontakt sa srednjoškolcima i zastupnik njihovih potreba.

 

Do tada, nadamo se da ćete odgovoriti na naše pismo, kao i uzeti u razmatranje žalbe maturanata TK".