GLOBUS

BRUKA ŠKOLSKOG SISTEMA Šveđani najlošiji đaci uprkos reformama

Organizacija za evropsku saradnju i razvoj

(N. K.)

4.5.2015

Organizacija za evropsku saradnju i razvoj saopštila je da Švedska nije uspela da poboljša školski sistem, uprkos nizu reformi u posljednjih nekoliko godina.

OECD navodi da ovakvi rezultati sve više postaju sramota za tu skandinavsku državu blagostanja.

Šveđani koji su navikli da vide svoju zemlju blizu vrha u svim međunarodnim istraživanjima, počev od kvaliteta života i ekonomske konkurentnosti, suočili su se s činjenicom da su mladi Šveđani na internacionalnom testu za 15-godišnjake, pali značajno ispod prosjeka, navodi se u izvještaju OECD.

Školska disciplina se pogoršala, pošto učenici sve češće kasne u školu nego u ostalim zemljama obuhvaćenim anketom i samo pet posto nastavnog kadra smatra da je nastavnik cijenjena profesija u društvu, što je među najnižim nivoom širom zemlje učesnica u istraživanju TALIS - Istraživanje OECD o nastavi i učenju.

Jaz između mladih imigranata i rođenih Šveđana ostaje izazov pošto svako drugo dijete doseljenika ima nivo ispod osnovnog u matematici, u poređenju sa 22 posto mladih starosjedilaca.

Švedska nije uspjela da poboljša svoj školski sistem, uprkos nizu reformi u posljednjih nekoliko godina, a ambicioznija nacionalna strategija sada hitno treba poboljša kvalitet i pravednost u obrazovanju, pošto je PISA tekst pokazao da je Švedska na 28 mjesto od 34 zemlja u matematici i na posljednjem 27 mjestu od 27 zemalja u nauci, navodi agencija AP, a prenosi B92.

U izvještaju danas predatom Švedskoj vladi OECD poziva se Švedska da "hitno reformiše svoj školski sistem" i predlaže podizanje statusa i plata nastavnika uz postavljanje većih očekivanja od učenika.