KRVAVI VODOPAD Fenomen na Antarktiku otkriva tajnu života na Marsu

Taylor Glečer nastao prije 2 miliona godina

J. Be.

1.5.2015

Krvavi vodopad koji se nalazi u Istočnom Antarktiku je otkriven 1911. godine, a naučnici su odmah posumnjali da se iza crvene boje kriju alge… Ipak, ispostavilo se da je ova tvrdnja netačna, te da ovaj vodopad krije daleko fascinantniju tajnu – Krvavi vodopad je vremenska kapsula koja sadrži eko sistem koji je opstao u nevjerovatno ekstremnim uslovima života.

Kada je Taylor Glečer nastao prije oko 2 miliona godina, on je jednostavno zamrznuo u vremenu drevnu zajednicu mikroba (17 vrsta) koja je opstala živa do današnjeg dana, dajući nam fascinantni primjer opstanka u najekstrimnijim uslovima.

Zarobljeni ispod debelog sloja leda, mikrobi su ostali izolirani od vanjskog svijeta u svojoj prirodnoj vremenskoj kapsuli. Oni su se prilagodili životu bez svjetla, bez kisika i sa jako malo toplote, zbog čega ih naučnici danas posmatraju kao suštinu “primordijalne supe“.

U antarktičkim Krvavim vodopadima možda žive mikroorganizmi slični onima na Marsu. Najnoviji podaci pokazuju da ispod Isušenih dolina Mekmardoa, najhladnijeg i najsuhljeg mjesta na planeti, postoji slana voda koja možda podržava život do sada nepoznatih ekosistema.

Ova oblast je najpoznatija po slanim Krvavim vodopadima, karakterističnim po crvenoj boji. Što se tiče same boje vodopada, ona nema veze ni sa algama, niti sa organizmima koji žive u glečeru. Kada se zaledio, ovaj veliki komad leda je zarobio ispod sebe jezero puno soli i željeza koje daje crvenu boju, a koje se godinama  izljeva kroz jednu pukotinu u Taylor Glečeru.

Stručnjaci američke Nacionalne naučne fondacije vjeruju da ona igra značajnu ulogu u savremenim biološkim procesima u Isušenim dolinama, koje su to ime dobile zbog izuzetno niskog stepena vlažnosti i nedostatka sniježnog ili ledenog pokrivača.

- Čini se da je ovaj nezamrznuti materijal ostatak prošlih površinskih ekosistema, a naša otkrića pružaju uvjerljive dokaze da oni danas, uprkos ekstremnim ekološkim uslovima, predstavljaju životni prostor mikroba duboko ispod zemlje - navodi Gil Mikaki, asistent na Katedri za mikrobiologiju Univerziteta Tenesi.

Naučnici se nadaju da će novi podaci pomoći da se utvrdi da li slični uslovi postoje i van Sunčevog sistema. Ekosistem Isušenih dolina - u kome žive samo mikroorganizmi - tokom ljeta na Antarktiku umnogome podsjeća na uslove kakvi postoje na površini Marsa.

- Tokom evolucije duge milijarde godina, mikrobi su se očigledno prilagodili uslovima u gotovo svim okruženjima na površini i blizu površine Zemlje. Sićušni porozni prostori ispunjeni veoma slanom vodom koja ostaje u tečnom stanju do temperature od minus 15 stepeni, možda su jedan od najtežih izazova za mikrobe - objašnjava geolog i koautor studije Univerziteta Kalifornije Savek Tulachik.