AUTO-MOTO

Enigma i za iskusnije: Kako pravilno voziti kružnim tokom

Prednost imaju oni koji su u kružnom toku, osim ako signalizacija ne govori drugačije

Redakcija

3.2.2015

Bila je to nezaboravna scena. Nedugo nakon otvorenja prvog kružnog toka u Sarajevu, onog na Ilidži, vozač upada u njega poput tornada, skreće ulijevo i isključuje se na prvom izlazu. Umjesto da skrene desno i izađe na trećem izlazu, čovjek je sebi napravio prečicu i pri tome umalo ubio deset ljudi. Sreća pa nije. Izgledalo je užasno. 

No, nije ni čudo. Dok ih po BiH i ima, u Sarajevu su prvi kružni tokovi napravljeni poslije rata i dobar dio vozača koji se nikada nisu susreli s njima, a kamoli ih upoznali tokom polaganja vozačkog ispita, bili su zbunjeni. 

Uočiti znak

Mada je od toga prošlo nekoliko godina, a kružni tok je postao svakodnevica, dosta je onih koji i dalje nisu sigurni kako da se ponašaju kada ulaze u njega. Pokušat ćemo to pojasniti u ovom tekstu. 

Općenito, kružni tok je raskrsnica u kojoj se saobraćaj odvija kružno u smjeru suprotnom od kretanja kazaljke na satu (u zemljama gdje se vozi lijevom stranom je obrnuto - u smjeru kazaljke na satu). Može imati jednu ili više saobraćajnih traka. Što ih je više, to je teže za snalaženje. 

screenshot-1 Prvo pravilo kružnog toka koje je na snazi u BiH, glasi da prednost ima vozilo koje je već unutar toka i da onaj ko želi ući u njega, treba pričekati i  uključiti se bez izazivanja opasnosti ili smetnji drugim vozilima. Pri tome ne mora uključivati žmigavac, jer je jasno da ide udesno. Ovo pravilo važi u  svakom slučaju, osim kada signalizacija govori drugačije, jer tada na snazi može biti pravilo desne strane (onda prednost ima onaj ko ulazi u kružni tok).  Zato je potrebno na vrijeme uočiti znakove (kod nas ih, srećom, ima).

 U kružnom toku sa dvije trake, kakvi su uglavnom kod nas, potrebno je izabrati pravilnu putanju. Ako želite izaći na prvom izlazu, uključite se u prvu  desnu traku i odmah uključite pokazivač smjera da ostali učesnici saobraćaja znaju da ćete se odmah i isključiti. Ako idete na drugi izlaz, možete voziti  objema trakama - ulazite iz desne u desnu (ili vanjsku) ili iz lijeve u lijevu (unutrašnju, i to s lijevim žmigavcem). Iz desne trake kružnog toka izlazite u  prvu, a iz unutrašnje u lijevu. Pri tome, opet, treba na vrijeme (poslije prolaska pored prvog izlaza), uključiti "žmigavac" kako bi vas ostali vozači, u  slučaju da idete unutrašnjom trakom, pustili da izađete iz kružnog toka. 

 Stalni oprez

 Ako idete na treći izlaz, trebate u kružni tok ući iz lijeve trake, i to, naravno, u unutrašnju (lijevu) traku te, nakon što prođete drugi izlaz, ili izaći iz toka u  lijevu traku ili se prestrojiti u vanjsku i pri izlasku iz toka se zaputiti u desnu. Isto pravilo važi i za četvrti izlaz ukoliko postoji. Znači, uđete u tok lijevom  trakom u unutrašnju, obiđete polukrug i isključujete se u lijevu. Ili se nakon trećeg izlaza prestrojite u desnu i izlazite u prvu traku. Ponovo, ne zaboravite  uključiti pokazivač smjera kada treba, ali ne prerano, da ne zbunjujete ostale vozače.

 U svakom od slučajeva kada vozite unutrašnjom trakom i želite se isključiti, morate obraćati pažnju na automobile u desnoj, koji idu pravo, i pričekati da  prođu. Ako je gužva i ne ide nasilu, onda je bolje obići još jedan krug pa ponovo pokušati. Stoga se bolje prije isključenja nastojati prestrojiti u vanjsku  traku radi lakšeg izlaska.

 I svakako, pazite pri prestrojavanjima, jer oni oko vas, možda, ne znaju baš najbolje pravila. Vozite sporo i pratite sve što se dešava oko vas kako se ne  bi desilo neželjeno preplitanje. Na kraju, ako stradate, i ne mora biti bitno ko je kriv. 

 Prednosti kružnog toka

 - Smanjuje se broj kolizionih tačaka kod sukobljavanja saobraćajnih tokova na raskrsnici

 - Vozila se u kružnom roku kreću dosta sporije i čak i u slučaju udesa, štete su manje nego na običnim raskrsnicama

 - Povećana je protočnost saobraćaja i manje su gužve nego u slučaju semafora

 - Smanjuje se potreba za semaforima

 20 posto veći promet 

Kako Amerikanci baš i ne vole kružne tokove nego i dalje vjeruju klasičnim raskrsnicama, ekipa popularne serije "Mythbusters" istražila je šta je  efikasnije. Prosječan broj automobila koji su u 15 minuta prošli tiopičnu raskrsnicu bez semafora iznosio je 385, a za isto vrijeme kružnim tokom je prošlo 460 vozila, što znači 20 posto više. 

U čemu se najčešće griješi

- Nepraćenje svoje prometne trake. 

- Nepravilna upotreba žmigavca. Mnogo je onih koji znaju obići i čitav kružni tok sa uključenim žmigavcem, unoseći konfuziju među ostale učesnike saobraćaja koji ne znaju kada će se automobil isključiti iz toka. Žmigavac se uključi neposredno pred izlazak iz kružnog toka. 

- Loša procjena brzine vozila u kružnom toku. Dosta je vozača koji misle da će se brzim ulaskom u kružni tok "uvaliti" ispred onih koji su već u njemu. 

- Križanje s vozilom u traci pored vas. To se dešava kada se želite isključiti iz lijeve trake, a ne vidite da vozilo u desnoj nastavlja pravo.

- Zanemarivanje pješaka i biciklista. Većina vozača u kružnom toku najmanje misli na njih. Kada se desi da se automobil po izlasku iz toka naglo zaustavi pred pješačkim prelazom na kojem je trudnica s djetetom, obično izazove konfuziju. Zato, na vrijeme mislite na pješake. 

- Zanemarivanje signalizacije.