BIH

Vozite oprezno, na bh. cestama najviše se gine!

Naša zemlja prva na Balkanu po broju stradalih

E. Trako

26.12.2014

Istraživanja o uzrocima saobraćajnih nesreća u BiH, koja je "crna rupa" Balkana po broju smrtno stradalih, pokazuju da velikom broju udesa s fatalnim ishodom kumuje vožnja neprilagođena vremenskim uvjetima. 

Velika opasnost

Uopćeno govoreći, zimi je broj nesreća znatno veći nego u ljetnom periodu zbog smanjene vidljivosti te vlažnog i poleđenog kolovoza, naročito u jutarnjim i večernjim satima, kada su temperature niže.

Ovo je posebno izraženo na mostovima, izlazima iz tunela, usjecima, kada je poledica na kolovozu iznenadna opasnost za vozače.  

Prema podacima Federalne uprave policije, od januara do oktobra ove godine, zbog više uzroka, među kojima su neprilagođena brzina, utjecaj alkohola i klizav put, bile su čak 6.093 saobraćajne nesreće, a život su izgubile 93 osobe! 

Adis Imamović, saobraćajni ekspert i sudski vještak, ističe da i zamagljenost stakala na vozilu predstavlja veliku opasnost, kako za vozače tako i za druge učesnike u saobraćaju. 

- Velika odgovornost je i na nadležnim službama, da putne komunikacije održavaju prohodnima, očišćenima od snježnih nanosa i poledice. Vozači često nisu u mogućnosti predvidjeti poledicu, stoga je smanjena brzina najbolji izbor - naglašava Imamović.

Iz Bosanskohercegovačkog auto-moto kluba (BIHAMK) upozoravaju da vozilo na niskim temperaturama zahtijeva poseban tretman. 

Obavezna oprema 

- Vozilo treba dobro pripremiti, čak i za kratke relacije. Nije dovoljno imati samo zimsku opremu, koja ni u kom slučaju ne smije biti luksuz nego potreba, već je neophodno prije svakog izlaska iz garaže provjeriti parametre u automobilu - savjetuju iz BIHAMK-a. 

Prema posljednjim rezultatima Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) o broju smrtnih slučajeva na cestama u svijetu, među zemljama Balkana najveći broj zabilježen je u Bosni i Hercegovini. Stopa smrtnosti na 100.000 stanovnika godišnje iznosi 15,6 posto.

Savjeti iz BIHAMK-a

 - Kod poledice nježno postupati upravljačem i nožnim komandama, nikad istovremeno. Ako osjetite da ne upravljate vozilom, pritisnite kvačilo, pustite pedalu gasa i lagano pokušajte upravljačem okrenuti vozilo u željenom smjeru.

 - Kočenje na zaleđenoj cesti praktično je zabranjeno, a, ako bez kočenja ne može, onda papučicu kočnice pritisnite krajnje nježno.

 - Uključivanje nižeg stepena prijenosa gotovo je jednako kočenju. Najbolje je "šaltati" s međugasom.

 - Gume moraju imati najmanje 4 milimetra profila, a pritisak zraka treba povećati za 0,15 bara.

 - U opasnim okolnostima prilikom upravljanja vozilom morate biti prikladno odjeveni.

 - Zimska vožnja traži staloženost i čvrste živce. Ne vozite umorni ili uzbuđeni! 

Iskustva građana: Oprez glavu čuva

Razgovarali smo i s učesnicima u saobraćaju koji su imali udes zbog klizave ceste i smanjene vidljivosti. Amer Smaka iz Kaknja nam je ispričao da je na klizavoj cesti i pri smanjenoj vidljivosti vozio brzinom višom od dozvoljene.

- U pitanju su bile sekunde - klizanje, panična reakcija, pritisak na kočnicu, udar... Probudio sam se u bolnici. Kao da je automobil neko rukom skrenuo u zid. Nakon toga dugo nisam smio voziti zimi. Sada ponovo smijem, ali sam puno oprezniji, čuvam glavu - kazao je Smaka. 

untitled-4

Alen Hasanović iz Sarajeva imao je slično iskustvo, ali s manjim posljedicama. 

- Vozio sam iz Vogošće preko Hotonja, a cesta je bila suha. Ali ulaskom u krivinu nisam ni pomišljao da bi na tom dijelu mogla biti poledica. Udario sam u bankinu, a osim materijalne štete, nasreću, ništa se ozbiljnije nije dogodilo. Nakon toga vozim puno opreznije - priča Hasanović.