BIH

ANALIZA FBiH pred ekonomsko-socijalnim slomom!

Zbog sporog formiranja vlasti i neodgovornosti političkih partija

S. DEGIRMENDŽIĆ

22.12.2014

Predsjedništvo BiH na sutrašnjoj sjednici u Sarajevu, inače prvoj u novom sazivu, trebalo bi razmatrati nacrt izjave kojom bi se lideri parlamentarnih stranaka trebali obavezati na provođenje reformi koje su uvjet Evropske unije o stupanju na snagu Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SAA). Kako se dokument koji treba izraditi Predsjedništvo temelji na ranije utvrđenom Sporazumu za rast i zapošljavanje, politički lideri, a nakon njih i zvanične institucije BiH, trebali bi se obavezati prvenstveno na provedbu šest mjera.

Dom naroda

No, zastoj u formiranju vlasti u FBiH direktno bi se mogao odraziti i na blokadu pri donošenju i u realizaciji ovog dokumenta, a samim tim i neophodnih reformi. Naime, izjavu bi, ukoliko je na prijedlog Predsjedništva BiH i usaglase lideri stranaka, trebali potvrditi Vijeće ministara te Parlament BiH.

S obzirom na to da su tek četiri kantona izabrala delegate za Dom naroda Parlamenta Federacije, odnosno od potrebnih 58 ovjeru u Centralnoj izbornoj komisiji (CIK) dobilo je njih 20, teško je očekivati da će ovaj dom ubrzo biti formiran, pogotovo ako se u vidu imaju predstojeći praznici.

Osim sve izvjesnijeg kašnjenja u ispunjavanju uvjeta koje traži Evropska unija, već sada je jasno da će biti problema i s donošenjem budžeta za narednu godinu.

Iako su prošle sedmice i Vijeće ministara BiH i Vlada FBiH donijeli odluke o privremenom finansiranju za period januar- mart 2015., odluka Federalne vlade je nevažeća sve dok je ne potvrde oba doma Parlamenta FBiH, što znači da će se i u ovom slučaju osjetiti posljedice kašnjenja formiranja Doma naroda.

Ministri - poslanici

Ekonomski i politički analitičari ocjenjuju da probijanje rokova za formiranje kantonalnih i novog saziva Vlade FBiH otvara mogućnost i oficijelnog kolapsa kantona koji su ionako u deficitu, te u pitanje dovodi nove aranžmane s Međunarodnim monetarnim fondom (MMF).

Adis Arapović, politički analitičar, ne vjeruje da će MMF htjeti o novom aranžmanu pregovarati s aktuelnom Vladom, pogotovo što je sada čini „pola starih ministara, koji su ujedno novi federalni poslanici”.

- Ukoliko se, pak, MMF odluči na takvo što, to će značiti da će se stati s reformama. Ako MMF odluči čekati novu vlast, a s obzirom na to da se stranke koje je trebaju formirati ponašaju veoma komotno i taj proces teče sporo, onda to čekanje može značiti ubrzanje ekonomsko-socijalnog sloma FBiH, a posljedice toga neće osjetiti samoprozvane političke elite, nego budžetski korisnici - kaže Arapović.

Imajući u vidu sve navedeno, jasno je da su „potopljene“ optimistične najave iz stranaka koje su potpisale sporazum o formiranju vlasti kako će taj proces biti okončan do januara.

Šest mjera

1. smanjenje poreznih opterećenja
2. uklanjanje prepreka zapošljavanju reformom tržišta rada koja bi povezala plaće s učinkom
3. unapređenje pokazatelja poslovanja bliže regionalnom prosjeku
4. donošenje programa oporavka preduzeća koji bi bio usredotočen na zaštitu investitora
5. borba protiv korupcije
6. snažnije poštivanje vladavine prava