AUTO-MOTO

U kolijevci Don VITA

Novinar "Dnevnog avaza" u posjeti fabrici Mercedes-Benza u Vitoriji

A. ČULIĆ

18.10.2014

Vitorija nije poznata samo po respektabilnom košarkaškom klubu, nekada Tau Keramici, danas Cazi Laboral u kojoj je preko stepenica do zvjezdanih visina koračao i Mirza Teletović.

Ovaj španski grad, prijestolnica Alave, provincije u industrijski najrazvijenijoj pokrajini Baskiji, kolijevka je fabrike Mercedes-Benzovih Vita, Viana i V-klase. I vjerovatno je ljudima to značajnije od činjenice da u slobodno vrijeme mogu otići na neku košarkašku utakmicu.

Oni, pak, koji rade u tvornici, nemaju mnogo slobodnog vremena budući da su potpuno posvećeni stvaranju vrhunskih automobila.

Dvije minute

Novinar "Dnevnog avaza" u sklopu testne vožnje novog Vita kroz baskijske krajolike, od Bilbaa do Vitorije, imao je priliku okusiti slast strogo čuvane tajne i posjetiti tvornicu u kojoj svake dvije minute ispod konca i sa trake izađe po jedan primjerak novog vozila Van segmenta. Dvije minute za jedno vozilo? Pomalo nevjerovatno, ali istinito.

mercvito

Mercedes u Vitoriji hrani 3.500 ljudi, toliko porodica, a čak 3.000 njih u konstantnoj je proceduri obučavanja. Nevjerovatno zvuči i podatak da je potrebno četiri sata obuke da bi se uspješno izvela dvominutna operacija jednog majstora na traci.

Ono što Bošnjak u narednih milijardu godina ne bi pomislio da oformi jeste i odjel u kojem radnici mogu prijaviti bilo kakav zdravstveni i fizički problem, timovi ljekara i fizijatara na raspolaganju su 24 sata, a ekipe evaluatora konstantno bilježe i procjenjuju koliko koji radnik napreduje u svome poslu. U modernizaciju tvornice za proizvodnju novoga Vite uloženo je 190 miliona eura.

595.000 metara kvadratnih površina je Mercedesovog postrojenja u Vitoriji

1995. godine u Vitoriji je prozivedena prva generacija Vito vozila kao i V-klase

2003. nastala je druga generacija, pridružio se i Viano

1.369 kg iznosi kargo kapacitet novog Vita

18.000 eura cijena je osnovnog modela u Njemačkoj

40 kilograma farbe potrebno je da bi se obojilo jedno vozilo

I na kraju, iz fabrike je izašao Vito, koji bi se u tri riječi mogao opisati kao - siguran, prostran i ekonomičan. Tako, model 116 CDI sa 163 konjske snage ima potrošnju goriva od 5,7 litara na 100 kilometara.

Na početku prodaje u ponudi su klasični van, Vito Mixto i putnički Vito Tourer, a kupci mogu birati između dva međuosovinska rastojanja, tri dužine i četiri različite nosivosti. Uz to, po prvi put u klasi korisnici će moći odabrati modele sa prednjim, stražnjim ili pogonom na sva četiri točka. U ponudi su vozila snage 65 kw, 84 kw, 100 kw, 120 kw te 140 kw.

Novog Vita krase još dugi servisni intervali (dvije godine ili 40.000 km), te prihvatljive cijene, pa će se osnovni model Vito 109 CDI u Njemačkoj moći nabaviti već za 17.990 eura.

Sistemi sigurnosti

Što se sigurnosti tiče, Vito je jedini van koji uključuje zračne jastuke za vozača i ostale putnike.  Standardna oprema uključuje "Attention Assist" (tokom vožnje po Bilbau, gdje se pomalo i "šveralo", kontrolna lampica upozoravala nas je da bi trebali popiti kafu i malo se "dohavizati", prvi put osnovni model sadrži i indikator bočnog vjetra, monitoring naduvanosti guma, a posebno su u Mercedesu ponosni na "Active Parking Assist" koji se u Vitu također prvi put pojavljuje kada je u pitanju van segment.

U odnosu na prethodnika novi Vito je u prosjeku duži za 140 milimetara (dužine od 4.895 do 5.370 mm). Maksimalna visina u zavisnosti od modela iznosi 1.910 mm, a težina od 2,8 do 3,2 tone. Zahvaljujući prednjem pogonu i kompaktnoj dizel mašini iskoristivost prostora seže do 1.369 kilograma.

Tri odjeljenja fabrike

BODY SHOP - mjesto gdje se sastavljaju pojedinačni dijelovi vozila. Rad ne bi mogao biti izvodiv bez robota koji dominiraju, no i ljudski faktor nesumnjivo je izuzetno bitan. Osnovna karakteristika kod sklapanja novog Vite je milimetarska preciznost i mogućnost sastavljanja više modela u istom prostoru. U "sklapaonicu" je uloženo 86 miliona eura.

PAINT SHOP - Nakon sklapanja, školjka automobila putuje u "farbaonicu" gdje je proces rada itekako zanimljiv. Običan čovjek, prosječan vozač, ne može ni dokučiti šta je sve potrebno u procesu farbanja. Naime, za jedno vozilo potrebno je 40 kg boje, a kada se sve sabere jedan automobil ekvivalentan je veličini 110 metara kvadratnih obojenog prostora. Vrijednost lakirnice je 81 miliona eura.

FINAL ASSEMBLY - Nakon što se urade "predradnje", ofarbana školjka putuje na završno sklapanje koje je možda najinteresantnije i koje ne zavisi toliko od robota. Mnoštvo radnika na traci zaduženo je za najsitnije detalje, a sve se odvija zapanjujućim redoslijedom. Prva na redu je elektronika, dok se desetom odjelu vrše najrevnosnija testiranja i kompjuterski istražuje da, ne daj bože, nešto nije urađeno kako treba.  

Upoznaj Baskiju da bi je više volio

Poznato je da je Mercedes šampion u planiranju i organizaciji, pa je i predviđena ruta testne vožnje Vita (oko 150 kilometara u jednom pravcu) organizirana na briljantan način. Nismo odoljeli zapitati se koliko su koštale usluge planera, koliko im je trebalo vremena i sa koliko ljudi su morali iskomunicirati da novinari širom Evrope, podijeljeni u pet grupa, imaju idealne uvjete za testiranje novog Vita.

A kud ćeš bolje uvjete nego u Baskiji, industrijski najrazvijenijoj pokrajini Španije gdje se maltene u svakoj kući nešto tegli, utovara, istovara, privređuje, gdje su vam široka polja, a ni uspona ne fali.

Vito je tokom vožnje prošao kroz sve moguće uslove, vozilo se i po cestama s nagibom od 12 stepeni, autoputem, uskim uličicama, izvijuganim, pored stadiona... Ruta je obuhvatala put od aerodroma u Bilbau preko Muzeja Maritimo del Rio između dokova nekadašnje teretne luke, do manastira Urkiola u parku prirode na brdu nadmorske visine 300 metara.

Do konačne destinacije, tvornice u Vitoriji novinari su imali priliku posjetiti Tehnološki parka Alava te boraviti u hotelu Paradorn Argomaniz, u kojem je - reći će u Mercedesu - svojevremeno obitavao i Napoleon kada se pripremao za velika osvajanja. Vito je na to već pripremljen.