LIFESTYLE

Ovaj Britanac ima misiju, a to je da spasi da Yugo i Stojadin ne padnu u zaborav

Veliki obožavatelj automobila iz bivše Jugoslavije

(Al. Ti)

18.9.2014

Phil Dust, Britanac iz Ipstonesa, ima neobičnu misiju. Naime, ovaj zaljubljenik u Zastavina vozila želi vozila poput Yuga ili Zastave 101 spasiti od zaborava, ali i vratiti ih na dobar glas.

Ovaj učitelj tvrdi da su vozila poput "Stojadina" pred izumiranjem, a njegov je plan to spriječiti.

"Kad sam 2010. osnovao klub koji okuplja vlasnike Yuga i Zastave 101, došli smo do zaključka da se na britanskim prometnicama nalazi svega 25 ovih automobila", govori Dust za The Wall Street Journal i objašnjava da su Zastavina vozila postala poznata u Britaniji tokom osamdesetih, kada je kragujevačka tvornica izvozila svoje automobile u zemlje zapadne Europe.

"Bili su to najjeftiniji modeli na britanskom tržištu, ali se upravo zbog njihove male vrijednosti vlasnici nisu za njih previše brinuli, pa su automobili brzo propadali", govori Dust i nastavlja: "Yugo je došao na loš glas nakon nesreće koja se dogodila 1989. u SAD, kada je zbog jakog vjetra jedna žena sletjela automobilom u jezero s mosta u Michiganu, ali sudbina mu je konačno zapečaćena početkom devedesetih, s raspadom bivše Jugoslavije".

dust-jugo-12

"Automobili su ubrzo počeli nestajati s američkih i britanskih ulica, a prodavači su, nakon što je prekinuta isporuka rezervnih dijelova, bili prisiljeni preostala vozila rastavljati kako bi imali dijelove za servisiranje i redovno održavanje", objašnjava Dust.

Njegova fascinacija Yugom i Zastavom počela je sasvim slučajno. Naime, htio je sinu kupiti automobil preko eBaya i tada se po prvi puta pobliže upoznao s Yugom i očito mu se svidio toliko da je nabavio još četiri komada.

Jedan od njih je i model koji je u Britaniji poznat kao Yugo 311, a mi ga znamo kao Zastavu 101. To je ujedno i najnoviji primjerak u njegovoj kolekciji. Žuti "Stojadin" 28 godina bio je zaboravljen u jednoj garaži, a tada ga je otkrio Dust.

"Otkupio sam ga za 150 funti od jedne žene, zatim ga oprao i odvezao na servis gdje su mu zamijenili kočnice. Automobil je sada spreman za svoju prvu vožnju u posljednjih 28 godina", govori ponosni vlasnik i osnivač kluba ljubitelja Zastavinih vozila čiji moto glasi: "Netko mora povesti računa i o ovim automobilima, ili će u suprotnom zauvijek nestati".