BIH

Srednjodalmatinskim lukama Zadar, Šibenik i Split Unska pruga od vitalnoga značaja

U Kninu organiziran Okrugli sto o revitalizaciji Unske pruge

S. TULIĆ

11.9.2014

Klub inžinjera prometa HŽ i Sindikat prometnika vlakova Hrvatske u Kninu su organizirali Okrugli sto o revitalizaciji Unske pruge i razvoju srednjodalmatinskih luka u funkciji razvoja i stabilnosti u regiji, te razvoja međugranične saradnje RH i BIH. Sudionici Okruglog stola dali su podršku ponovnom oživljavanju Unske pruge za teretni saobraćaj koja je od vitalnog značaja za poslovanje luka Zadar, Split i Šibenik i kompanija koje koriste lučke i usluge željeznica.

Izraditi idejni projekt

Potrebno je izraditi idejni projekt revitalizacije Unske pruge temeljem zahtjeva korisnika srednjedalmatinskih luka i uz podršku fondova EU i direktinih inozemnih ulaganja. Ovaj projekt podržava otvaranje međugranične saradnje RH prema BIH i Europskoj uniji, zaključeno je između ostalog na okruglom stolu u Kninu.

na-kninski-zeljeznicki-kolodvor-dvadeset-i-cetiri-godine-unskom-prugom-iz-bihaca-ne-pristizu-vozovi-4-12

Na Kninski željeznički kolodvor dvadeset i četiri godine Unskom prugom iz Bihaća ne pristižu vozovi

Predstavnici HŽ Carga i HŽ Infrastrukture, ŽFBIH, luka Zadar i Šibenik te poduzeća koja koriste njihove usluge zaključili su kako Unsku prugu treba uključiti u operativne programe razvoja RH za razdoblje 2014. – 2020. koji su dostavljeni Europskoj uniji. Anto Iličić, tajnik Sindikata prometnika vlakova Hrvatske (SPVH), kaže kako će zaključke s ovoga skupa uputiti Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture i Vladi Republike Hrvatske, predsjedniku Republike Hrvatske Ivi Josipoviću, te Europskoj komisiji.

- Profesor doktor Ivan Miloš, sudionik u raspravi na Okruglom stolu, nas je potakao da se obratimo i tijelu Europske komisije za regionalni razvoj koje je vrlo moćno i da ih upoznamo s našim zaključcima, kaže Anto Iličić, tajnik SPVH.   

Povećanje prometa i prijevoza

Revitalizacija Unske pruge za HŽ Cargo i ŽFBH značila bi povećanje prometa i prijevoza, ali i za srednjodalmatinske luke. Nema razvoja luka bez željeznice.

– Lukama Zadar i Šibenik Unska pruga je jako bitna jer su to luke koje su nekad imale značajno veći teretni promet nego sada. To je najbliži put sa sjevera Hrvatske prema jugu i mi taj put moramo vratiti. Neprihvatljivo je da naši dokumenti i prometna strategija odu u Bruxelles a da u njih nije unijeta Unska pruga. Mi smo bez nje jednostavno odsječeni i cijeli jug i Dalmacija su odsječeni, kaže Božidar Longin, dožupan Zadarske županije.  

Ivan Čičmir je kazao kako HŽ Cargo podržava inicijativu o revitalizaciji Unske pruge iz razloga novih količina tereta jer su prekidom prometa na Unskoj pruzi izgubili i nova i stara tržišta. Druga značajna bit Unske pruge za ovo područje je kad imamo neke izvanredne događaje, zastoje, radove na Ličkoj pruzi, Unsku prugu koristimo kao alternativni pravac za brži dotok roba prema našim lukama.  

Pokretač ekonomskog razvoja     

Prema riječima Samira Alagića, direktora PPP ŽFBH Bihać, Unskm prugom se prije rata prevozilo milion i po putnika i četiri miliona tona roba. Ona danas ima perspektivu i može postati pokretač ekonomskog razvoja.

samir-alagic-direktor-ppp-zfbh-bihac-upoznao-sudionike-okruglog-stola-sa-stanjem-infrastrukture-na-unskoj-pruzi-1-12

Samir Alagić,direktor PPP ŽFBH Bihać upoznao sudionike Okruglog stola sa stanjem infrastrukture na Unskoj pruzi

– Jedan od najvažnijih dijelova ovoga zaključka je revitalizacija Unske pruge ćime sam presretan. Nadam se da će to sada pojačati aktivnosti i da će one biti kontinuirane u procesu otvaranja Unske pruge u punom kapacitetu. Gospodarstvenici iz RH i predstavnici luka Zadar i Šibenik su izrazili potrebu za oživljavanjem Unske pruge pa vjerujem da će nadležna ministarstva RH, Federacije i države BIH raditi na realizaciji tih zaključaka, kaže Samir Alagić, direktor PPP ŽFBH Bihać.  

Igor Boban, predsjednik Samostalnoga sindikata izvršnoga osoblja područja infrastrukture Željeznica Federacije BIH (SSIOPI ŽFBH), zadovoljan je dogovorenim jer je, kako kaže, uvidio koliko su predstavnici luka Split, Zadar i Šibenik pokazali zanimanje za Unsku prugu.

– Nadam se da će se politički lideri Republike Hrvatske i Federacije BiH dogovoriti oko ovoga projekta jer bi on puno značio, prije svega, stanovništvu USK-a, Unsku prugu a ponajviše nas željezničare. Na ovome nećemo stati. Ako bude trebalo i dalje ćemo upirati ali želimo stvarno oživjeti Unsku prugu, obzirom da su danas svi pokazali zanimanje i opravdanost osposobljavanja Unske pruge za teretni promet, kaže Igor Boban, predsjednik SSIOPI ŽFBH.

Sudionici Okruglog stola su zaključili kako nemaju vremena čekati usklađenu razvojnu strategiju RH s EU. Razvojna strategija mora u sebi sadržavati projekte modernizacije željezničkih pruga i unutrašnje plovidbe kao odgovor na pitanje intermodularnog prometa za koji je Europska unija osigurala potrebna financijska sredstva.