BIH

Stručnjaci: Zbog visokih putarina, češće i nesreće

Dok se vozimo najskupljim, a najkraćim autoputem

A. DŽONLIĆ

31.8.2014

Nakon što smo u prošlom broju „Sedmice“ objavili uporedne cijene putarina za korištenje autoputa u BiH i ostalim evropskim zemljama, postalo je jasno da uvjeravanja čelnika JP „Autoceste FBiH“ o „cestarinama prilagođenim okruženju“, najblaže rečeno, nisu istinita!

Brojni problemi

Previsoke cijene i način njihovog utvrđivanja su kontraproduktivni, smatraju i brojni stručnjaci. Saobraćajni ekspert i vještak saobraćajne struke Adis Imamović kaže za naš list da je analiza iz našeg prošlog broja ogolila svu bespotrebnost da se opravda i odbrani neodbranjivo.

- Ne radi se više o tome vozimo li se po preskupom autoputu, jer je to svakome ko putuje po Evropi jasno. Ono što nas opterećuje jeste kašnjenje projekata, kašnjenje korištenja povoljnih sredstava, pa se sada cijenama putarine nadoknađuje nečiji nerad - kaže Imamović.

grafika-za-sedmicu

Uporedne cijene putarina za korištenje autoputeva u BiH i ostalim evropskim zemljama koje smo objavili u prošlom broju

Ovaj dugogodišnji vještak saobraćajne struke navodi da ćemo se ubuduće sigurno susretati s brojnim problemima.

- Svjedoci smo da se ruše dijelovi podzida iz ko zna kojeg razloga. Osim toga, dijelovi već izgrađenog gornjeg sloja autoputa na dionici Jošanica - Kakanj već su, prema mojim saznanjima, obnavljani, što ukazuje na nizak nivo kvaliteta urađenoga. Sve to se nastoji naplatiti kroz putarine koje su, htjeli mi to priznati ili ne, najviše u širem okruženju, pri tome uopće ne uzimajući u obzir platežnu moć ljudi koji put najviše koriste - smatra Imamović.

adis-imamovic

Imamović: Cijenama putarine nadoknađuju nečiji nerad

Sve pobrojano ima za rezultat veće opterećenje (besplatnog) regionalnog puta.

Bez analize

- Nažalost, niko nije napravio ozbiljnu analizu o broju vozila koja koriste regionalni put Kakanj - Visoko, a ne idu na autoput. Upravo iz tog razloga je ova dionica puta vrlo opterećena i na njoj je došlo do povećanja broja saobraćajnih nesreća, i to s težim posljedicama. Vozači koji često putuju na toj relaciji prisiljeni su ići okolo, a to povećava broj nesreća. Time smo „dobili na mostu, izgubili na ćupriji“, a još je gore što su u pitanju životi i materijalna sigurnost - smatra Imamović.

Fuad Klisura, direktor Instituta za privredni inžinjering (IPI), kaže da je neophodna hitna gradnja autocesta, ali da se to ne može postići preko leđa građana BiH. IPI rukovodi modernim sistemom nadzora tehničkih pregleda u Federaciji i, koliko im je to dozvoljeno u okviru sistema, značajno su unaprijedili nadzor i kontrolu nad tehničkom ispravnošću vozila u FBiH.

fuad-klisura-2

Klisura: Šta je po državu važnije i skuplje

Međutim, struka nije konsultirana kada su određivani parametri i načini obračuna prolaska autoputem u izgradnji.

- Kad znamo da se, prema statistikama, najveći broj saobraćajnih nesreća događa na magistralnim cestama, tad se treba zapitati šta je, onda, po državu važnije i skuplje. Usporedba sa Slovenijom govori da su nam putarine preskupe - kaže Klisura.

Karić nije imao vremena za odgovor

ensad-karic1

Karić na otvaranju tunela “1. mart”: “Odluka” da se neće naplaćivati

Direktor JP “Autoceste FBiH” Ensad Karić prilikom ovosedmičnog otvaranja tunela “1. mart” ustvrdio je da građani neće dodatno plaćati prolazak kroz ovaj tunel. Na naš upit je li to trajna ili trenutna odluka, on je tek kazao da je „to odluka“.

Na naše dodatno pitanje zbog čega se iz „Autocesta“ i Federalne vlade šire neistine da su cijene korištenja autoputa „prilagođene onima u okruženju“, kada smo našim istraživanjem dokazali potpuno suprotno, Karić je samo slegnuo ramenima i kazao: “Izvinite, žurim.”